Produkt cyfrowy, checklista krok po kroku
||

Własny produkt cyfrowy – plan krok po kroku

Ten wpis będzie miał nieco inny charakter niż poprzednie – to kompletna checklista procesu tworzenia i przygotowania do sprzedaży produktu cyfrowego. Znajdziesz ją na końcu artykułu, a najpierw kilka słów wstępu.

Bajka o dochodzie pasywnym

Wystarczy, że napiszesz e-booka albo nagrasz kurs wideo, a później to już tylko patrzysz jak kasa płynie na konto wartkim strumieniem. 

Koniec bajki. 

Podobno w każdej legendzie jest ziarnko prawdy i ta nie stanowi wyjątku. Problem w tym, że do pełnego obrazu brakuje środka tej historii mówiącego o tym co dzieje się między wypuszczeniem produktu, a liczeniem zysków.

Stworzenie produktu to tylko jeden z etapów całego procesu i to ani pierwszy ani najtrudniejszy. 

Przecież jesteś specjalistą w swojej dziedzinie i mówisz o tym, na czym się znasz. Niestety to nie wystarczy, żeby ludzie ustawili się w kolejce po Twój kurs czy e-booka i niecierpliwie wypatrywali daty premiery, przebierając nogami z ekscytacji, niczym dzieci pierwszej gwiazdki w Wigilię. 

Żeby tak się stało masz do wykonania pracę w trzech obszarach:

1. Produkt: Zaprojektowanie skutecznego procesu transformacji, czyli takie przygotowanie produktu, żeby klient faktycznie po skorzystaniu z niego przeszedł z miejsca A, w którym tkwi obecnie, do miejsca B, w którym chce być. 

2. Sprzedaż: Przygotowanie przemyślanej strategia marketingowo-sprzedażowej to fundamentalna sprawa. Nie łudź się, że „dobry produkt sprzeda się sam”. To ściema jakich mało. Jeśli nie dotrzesz z informacją o produkcie do odpowiedniej liczby potencjalnych klientów to nikt go nie kupi. Bo jak ma kupić, skoro nawet nie wie o Twoim istnieniu? Tak, to aż tak proste.

3. Mindset: Twoje nastawienie jest kluczowe! Nawet jeśli znasz wszystkie najskuteczniejsze techniki sprzedażowe i masz na koncie dziesiątki szkoleń w tym temacie to nie wystarczy jeśli negatywne przekonania („nikt tego nie kupi”, „ośmieszę się”, „konkurencja mnie wyprzedziła”) panoszą się w Twojej głowie i sabotują Twoje działania. Więcej o tym, że biznes zaczyna się w głowie przeczytasz w TYM WPISIE i posłuchasz w TYM ODCINKU podcastu.

Każdy z tych obszarów jest równie istotny i nie możesz zaniedbać żadnego z nich jeśli chcesz prowadzić zyskowny biznes oparty na sprzedaży Twojej wiedzy. 

Stworzenie, wydanie i skuteczna sprzedaż produktu cyfrowego to jest naprawdę duży projekt i tak należy do tego podchodzić. 

Najpierw trzeba zaplanować wszystkie działania, skoordynować je w czasie i wszystko dobrze policzyć. Jeszcze wcześniej zbadać potrzeby odbiorców i dopasować do nich tworzony produkt.

Nie zapominajmy o przygotowaniu strategii sprzedażowej, napisaniu oferty, zaprojektowaniu lejka i wszystkich jego etapów, a także stworzeniu całego zaplecza technicznego, stron sprzedażowych, treści i grafik do postów, reklam i maili. Do tego koordynacja pracy podwykonawców i uczenie się wielu nowych rzeczy, których nie masz możliwości zlecić. 

Rozpisałam ten proces krok po kroku w formie checklisty!

Własny produkt cyfrowy – plan działania krok po kroku

I. PRZYGOTOWANIA

🔲 Oceń swoje zasoby

Sprawdź co już masz i możesz wykorzystać, a czego Ci brakuje i przemyśl w jaki sposób możesz to zdobyć. Weź pod uwagę: kanały komunikacji, gotowe treści, możliwości finansowe, a także zasoby ludzkie, czyli osoby, które będą Ci pomagać wykonawczo (wirtualna asystentka, grafik, specjalista od reklam itd) lub promocyjnie (np. wystąpią u Ciebie gościnnie w podcaście, transmisji live, opublikują wspólnego posta itp).

🔲 Opracuj infrastrukturę sprzedażową 

Przygotuj listę potrzebnych Ci funkcjonalności sklepu/platformy kursowej i przeprowadź research narzędzi. Zdecyduj gdzie i w jaki sposób będziesz sprzedawać oraz udostępniać swój produkt, wybierz operatora płatności. Więcej na ten temat przeczytasz w TYM WPISIE.

🔲 Przygotuj dokumenty niezbędne do legalnej sprzedaży produktów cyfrowych

Musisz zadbać min. o regulaminy, politykę prywatności i RODO.  Nie ryzykuj kopiując cudze dokumenty. Skonsultuj się z prawnikiem lub zakup gotowe wzory, które stworzył specjalista.

🔲 Stwórz harmonogram prac wstępnych i zarezerwuj terminy u podwykonawców

Jeśli zdecydujesz się tworzyć własny sklep lub platformę kursową pamiętaj żeby uwzględnić czas potrzebny na przeprowadzenie tych działań przed premierą produktu. Zadbać o bufory czasowe! 

🔲 Opracuj politykę cenową 

Określ cenę swojego produktu uwzględniając przyszłe akcje promocyjne. Jeśli nie wiesz jak się za to zabrać zajrzyj do wpisu „Jak wycenić swój produkt cyfrowy?”

🔲 Wybierz model sprzedaży dla Twojego produktu

Zadecyduj czy stawiasz na sprzedaż okienkową, lejek automatyczny, model subskrypcyjny, afiliację, a może jakiś miks tych form? 

🔲 Wyznacz cele sprzedażowe

Określ cele w dwóch wariantach – minimalnym i idealnym. Przelicz ile sztuk produktu musisz sprzedać w kampanii (lub w skali miesiąca w przypadku sprzedaży ciągłej), żeby zrealizować cel finansowy.

🔲 Określ budżet na przygotowanie i promocję produktu.

Zaplanuj wydatki związane z przygotowaniem infrastruktury sprzedażowej, stworzeniem produktu i opłaceniem podwykonawców, a także budżet reklamowy.

II. TWORZENIE PRODUKTU

🔲 Przeprowadź badanie potrzeb odbiorców

Opracuj pytania do ankiet lub wywiadów pogłębionych i znajdź sposób dotarcia z nimi do potencjalnych klientów. Po zebraniu odpowiedzi przeanalizuj je dogłębnie! Zajrzyj TUTAJ po wskazówki.

🔲 Przygotuj konspekt produktu

Ustal co będzie zawierał oraz przez jaką transformację przeprowadzisz klienta za pomocą tego produktu. Bazuj na wynikach badania potrzeb odbiorców.

🔲 Wybierz format produktu

Zdecyduj jaki format najlepiej się sprawdzi w przypadku procesu, który przygotujesz. Weź pod uwagę własne preferencje oraz wyniki badania potrzeb odbiorców.

🔲 Walidacja pomysłu 

Rozważ przygotowanie przedsprzedaży lub wersji beta produktu i upewnij się przed jego stworzeniem czy ktoś jest gotowy na zakup. 

🔲 Stwórz harmonogram pracy nad produktem 

Wyznacz datę końcową prac, określ kiedy i w jakim wymiarze będziesz pracować nad produktem. I koniecznie uwzględnij bufory czasowe!

🔲 Zarezerwuj terminy u podwykonawców 

Pamiętaj, że niektórzy specjaliści mają dość długie terminy oczekiwania i warto zabukować je z wyprzedzeniem. Zdecyduj co będziesz zlecać (montaż materiałów, korekta i redakcja tekstu, wsparcie wirtualnej asystentki, ustawienie reklam itd)

III. SPRZEDAŻ

🔲 Wybierz kanały komunikacji

Zdecyduj jak dotrzesz do potencjalnych klientów i gdzie będziesz mówić o swoim produkcie (np. newsletter, social media, reklama, blog, podcast). Stwórz wybrane kanały, przygotuj lead magnet, zaplanuj sposoby pozyskania odbiorców itd.

🔲 Stwórz harmonogram kampanii sprzedażowej

Rozpisz plan swojej kampanii dzień po dniu i uwzględnij w nim prekampanię, czyli wszystkie działania mające na celu wzbudzeniem świadomości (zarówno problemu klienta, jak i Twojego istnienia), a następnie zainteresowania Twoim rozwiązaniem. 

🔲 Przygotuj plan treści 

Nie ma nic gorszego niż zastanawianie się na ostatnią chwilę w trakcie kilkudniowego okna sprzedażowego „co by tu teraz opublikować?”. Twoje treści w kampanii powinny być dobrze przemyślane i ułożone w spójną całość, tak żeby przeprowadzić odbiorcę przez wszystkie etapy lejka sprzedażowego.  Koniecznie zaplanuj z wyprzedzeniem ile maili wyślesz i o czym będziesz w nich pisać.

🔲 Stwórz grafiki i teksty

Na podstawie stworzonego wcześniej planu treści przygotuj niezbędne grafiki i teksty do postów i maili lub zleć ich wykonanie. Pamiętaj również o elementach do reklamy i bannerach informacyjnych.

🔲 Ustaw kampanię reklamową

Reklamy nie są elementem obowiązkowym, ale jeśli nie masz aktywnej społeczności zgromadzonej w mediach społecznościowych czy newsletterze to trudno będzie Ci bez wykorzystania płatnej promocji, w krótkim czasie dotrzeć do odpowiedniej liczby osób zainteresowanych Twoim produktem.

🔲 Dodaj produkt do sklepu / na platformę kursową

Koniecznie przetestuj przed startem sprzedaży czy cały proces przebiega bez zakłóceń. Sprawdź ścieżkę zakupu na różnych przeglądarkach i urządzeniach. Upewnij się, że maile pozakupowe zawierają komplet informacji i trafiają do klientów.

🔲 Stwórz stronę sprzedażową

Prezentacja Twojej oferty jest kluczowym czynnikiem wpływającym na sprzedaż produktów elektronicznych. Pamiętaj, żeby w komunikacji skupić się na kliencie i jego problemie, a nie na sobie i swoim produkcie. W TYM WPISIE znajdziesz ściągę, która pomoże Ci stworzyć landing sprzedażowy.

🔲 Przygotuj wydarzenie otwierające sprzedaż

To może być webinar, jakieś wyzwanie, warsztaty albo inna forma spotkania na żywo, ale to nie jedyna opcja. Jeśli nie chcesz przeprowadzać wydarzeń live, to Twoim otwarciem sprzedaży może być np. jakiś mini kurs komplementarny z głównym produktem czy udostępnienie jego fragmentu. 

🔲 Zrób podsumowanie i przeprowadź analizę działań

W ciągu tygodnia po zakończeniu kampanii warto zarezerwować sobie czas na wyciągnięcie wniosków. Przejrzyj statystyki, sprawdź które maile były najchętniej otwierane, z których było najwięcej zakupu, które posty budziły największe zainteresowanie, a co przeszło bez echa. Koniecznie spisz te wnioski.

🔲 Zbierz feedback 

Zapytaj o ocenę kampanii osoby, które brały w niej udział. Napisz maile do tych, którzy kupili i osobny, do tych którzy nie kupili z pytaniem o powody ich decyzji. Nie chodzi o to, żeby tu namawiać kogokolwiek do zakupu, tylko o uzyskanie realnego feedbacku, który pomoże udoskonalić komunikację w kolejnej kampanii. 

Potrzebujesz więcej szczegółów i głębszego wglądu w każdy z punktów checklisty? 

Znajdziesz je w kursie „Własny produkt cyfrowy – plan działania krok po kroku”!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *