Skuteczna grafika reklamowa na Facebooka.
Z poprzednich artykułów z cyklu reklama na Facebooku dla początkujących wiesz już jak ważny jest wybór celu kampanii reklamowej oraz dobranie grupy odbiorców na poziomie tworzenia zestawu reklam. Dziś przejdziemy do ostatniego etapu tworzenia kampanii FB Ads czyli reklamy. Na pierwszy ogień zajmiemy się grafiką. A w kolejnym wpisie z tej serii dam Ci zestaw wskazówek jak pisać teksty reklamowe, tak by ludzie chcieli w nie klikać 🙂
Mówi się, że obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. W kontekście tworzenia skutecznych kampanii reklamowych jest to bardzo trafne powiedzenie. Przeciętny użytkownik mediów społecznościowych natyka się na setki komunikatów reklamowych w ciągu dnia. Scrolluje Facebooka czy Instagrama z prędkością światła, a Ty jako reklamodawca masz jedynie ułamki sekund żeby przyciągnąć jego uwagę i skłonić do zapoznania się z całością Twojego przekazu. Nawet najlepiej dobrana grupa docelowa nie będzie reagować na Twoje reklamy jeśli nie będą wyróżniały się z masy postów przewijanych każdego dnia na portalach społecznościowych.
Jak robić fajne grafiki nie będąc grafikiem?
“Ej Marta! Ale ja nie jestem grafikiem! Nie umiem w Photoshopa. Nie mam Corela.“
No i nie musisz 🙂
Obecnie w sieci istnieją dziesiątki rozwiązań umożliwiających tworzenie grafik w oparciu o szablony, które możesz dopasować do swoich wymagań i nie musisz przy tym mieć pojęcia o tajnikach projektowania graficznego. Działają one na zasadzie drag&drop – po prostu przeciągasz i modyfikujesz gotowe elementy i budujesz z nich swoją grafikę niczym z klocków. Większość z tych platform oferuje albo bezpłatny okres próbny albo bezpłatne konto, które ma nieco ograniczone możliwości (w porównaniu do wersji płatnej). Przetestuj różne opcje i wybierz taką, w której działa Ci się najwygodniej i najszybciej.
Lista narzędzi, które ułatwiają samodzielne tworzenie grafik do social media:
Wymiary i waga.
Skoro już wiesz jak technicznie stworzyć obraz do Twojej reklamy przejdźmy teraz do dobrych praktyk, o których warto pamiętać. Na początek zapoznaj się z rekomendacjami Facebooka odnośnie optymalnych wymiarów i wagi grafik do poszczególnych umiejscowień:
Jak widzisz w przewodniku Facebooka z rozwijanej listy możesz wybrać każde z dostępnych w reklamie umiejscowień, by zapoznać się z aktualną specyfikacją dotyczącą grafik. W górnym menu możesz uzyskać analogiczne informacje dla innych typów kreacji – wideo, karuzeli i kolekcji.
Jeśli korzystasz z opcji “umiejscowienia automatyczne” pamiętaj, że najlepiej przygotować trzy wersje każdej grafiki – kwadratową do aktualności i większości umiejscowień, pionową do relacji i rolek i poziomą do prawej kolumny Facebooka. Dzięki temu Twoja reklama będzie dobrze prezentowała się niezależnie od miejsca, w którym natknie się na nią użytkownik.
Po pierwsze testuj!
Jedna grafika to za mało! Z artykułu o strukturze kampanii reklamowej wiesz już, że każdy zestaw reklam powinien zawierać kilka kreacji reklamowych. Dlaczego? Po to by algorytmy Facebooka mogły ocenić, na którą wersję lepiej reagują odbiorcy, a co za tym idzie, która dostarczy Ci tańsze wyniki. Nie zakładaj, że odbiorcy będą najlepiej reagować na kreację, która Tobie akurat najbardziej przypadła do gustu. Jeśli dysponujesz niewielkim budżetem reklamowym to w jednym zestawie spokojnie wystarczą 2-3 reklamy różniące się obrazem. Ważne, by te kreacje były mocno zróżnicowane na pierwszy rzut oka. Różne mogą być kolory, których używasz, ale też forma. Przetestuj np. czyste zdjęcie, zdjęcie z elementami graficznymi i samą grafikę, bez fotografii. Nie ma większego sensu testowania bardzo podobnych zdjęć (np. 3 minimalnie różnych ujęć z tej samej sesji zdjęciowej) czy grafik różniących się nieznacznym przesunięciem elementów. Warto sprawdzać np. użycie różnych kolorów tła. Możesz eksperymentować z ramkami i innymi dodatkami graficznymi. Zazwyczaj chętniej klikane są kreacje z wizerunkami ludzi.
Nie daj się jednak za bardzo porwać szaleństwu przygotowywania setek kreacji, pamiętaj o zachowaniu spójności z identyfikacją wizualną Twojej marki. I o tym by materiał graficzny był spójny z tym co promujesz. Użytkownik na pierwszy rzut oka powinien wiedzieć czego dotyczy reklama.
Zadbaj o czytelność!
Koniecznie zadbaj o czytelność swoich reklam. Pamiętaj, że wielu użytkowników przegląda Facebooka na urządzeniach mobilnych. A Instagrama scrollujemy prawie wyłącznie na smartfonach. Także reklamy na komputerze widoczne w prawej kolumnie Facebooka są dość małe. Pamietaj o tym, gdy tworzysz swoje grafiki. Zawsze sprawdzaj jak prezentuje się Twoja reklama na małym ekranie. Jeśli decydujesz się na umieszczenie tekstu na zdjęciu niech będzie on narzucony na kontrastującym z kolorem tekstu fragmencie obrazu lub na nałożonej warstwie koloru. Zadbaj o odpowiednią wielkość liter.
Nie przesadzaj również z ilością użytych fontów – dwa rodzaje wystarczą w zupełności. Wybieraj czytelne kroje pisma, pamiętaj, że wiele osób będzie je oglądało na smartfonie, w stosunkowo małym rozmiarze. Nikt nie będzie się próbował domyślić co tam jest nadziubdziane tym wymyślnym fontem pełnym zawiasów.
Ilość tekstu na grafice.
Reklama na Facebooku to nie banner na WWW, na którym musisz zmieścić wszystkie informacje. Do tego możesz z powodzeniem wykorzystać pole na opis i nagłówek. W materiale graficznym ogranicz się jedynie do niezbędnych elementów tekstowych.
Kiedyś Facebook pozwalał, by tekst zajmował jedynie 20% powierzchni reklamy. Wszystkie reklamy przed emisją musiały przejść sprawdzenie na tzw. siatce, gdzie określana była powierzchnia zajęta przez tekst. Jeśli system oceniał, że tekst zajmuje powyżej 20% powierzchni reklama była odrzucana. Jakiś czas temu to ograniczenie zostało oficjalnie zniesione. Nieoficjalnie obowiązuje w pewnym stopniu nadal (zwłaszcza w przypadku reklam z pojedynczym statycznym obrazem) – reklamy z dużą ilością tekstu na grafice są po prostu droższe i generują mniejsze zasięgi.
Trochę inaczej sprawa ma się w przypadku stories. Tutaj musisz dodać napisy jeśli promujesz film lub kluczowe hasło jeśli promujesz statyczny obraz. Odbiorcy nie widzą w tym umiejscowieniu treści Twojej reklamy, należy więc zadbać o to, żeby po pierwszym rzucie oka na planszę było wiadomo czego dotyczy. Mam też wrażenie, że reklamy karuzelowe, zwłaszcza emitowane na Instagramie są w tym zakresie traktowane łagodniej.
Kolorowy zawrót głowy!
Masz tylko ułamki sekund, by przyciągnąć uwagę odbiorcy i zatrzymać go w przewijaniu newsfeeda. Postaw na kolory, które wyraźnie odróżniają się od niebiesko-białej szaty Facebooka. Poeksperymentuj z kontrastowymi barwami (nie muszą one być na całej grafice, możesz postawić na wyraźny przycisk albo ramkę), ale nie zapominaj, że reklama musi być spójna z identyfikacją wizualną Twojej firmy. Na pierwszy rzut oka powinno być jasne, że to Twoja kreacja.
Skłoń do podjęcia akcji!
Na pewno kojarzysz te wszystkie “pobierz”, “kup teraz”, “zapisz się” – to przyciski wzywające do podjęcia akcji. Jesteśmy przyzwyczajeni do reklamy w internecie w określonej formie. Banner z buttonem CTA (ang. call to action) nie pozostawia miejsca na wątpliwości. Odbiorca wie co ma zrobić i czego się spodziewać po kliknięciu. Dlatego warto przetestować umieszczanie graficznego “przycisku” na grafikach reklamowych przeznaczonych na Facebooka, mimo tego, że w reklamach odsyłających do witryny klikalna jest cała powierzchnia zdjęcia. Najlepiej przekonaj się osobiście co zadziała u Ciebie i przetestuj w jednym zestawie reklam grafiki z nałożonym buttonem zachęcającym do podjęcia danej akcji i bez niego.
Mam nadzieję, że teraz wiesz już o czym pamiętać przy tworzeniu grafik do reklamy na Facebooka i Instagramie. Większość tych wskazówek jest uniwersalna i ma zastosowanie również w przypadku treści, których nie planujesz wspierać płatną promocją.
PS. Jeśli znasz kogoś komu przyda się wiedza z tego wpisu koniecznie podeślij mu link! 🙂