Budżet i harmonogram
Z artykułu o strukturze kampanii reklamowej na Facebooku, wiesz już, że na etapie zestawu reklam dokonujesz ważnych ustawień, które mają wpływ na przebieg Twojej kampanii. Konfigurując zestaw reklam decydujesz o:
- grupie odbiorców
- umiejscowieniach, czyli o tym gdzie będzie wyświetlana Twoja reklama
- budżecie
- harmonogramie
Z tego wpisu dowiesz się na co zwracać uwagę przy ustawianiu harmonogramu oraz jakie masz możliwości zarządzania budżetem reklamowym.
Ile kosztuje reklama?
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z promowaniem treści na Facebooku i Instagramie to pewnie zastanawiasz się jaka jest najniższa kwota, z którą warto spróbować. System pozwoli Ci ustawić budżet dzienny na poziomie 4 zł (1$), ale takie rozsądne minimum to 10 zł. W takim budżecie przy prostszych kampaniach algorytmy sobie poradzą ze znalezieniem odpowiednich odbiorców. Może okazać się on niewystarczający, jeśli kierujesz swoje reklamy do wąskiego grona odbiorców i grupa docelowa jest po prostu mała lub jeśli chcesz przygotować kampanię z celem konwersja o dość drogiej akcji (np. zakup). W tych przypadkach algorytmy będą potrzebowały większego budżetu, żeby móc wyświetlić reklamę odpowiedniej ilości odbiorców i czasu, by nauczyć się kto na nią reaguje najlepiej. Pamiętaj, że wyniki optymalizują się w czasie i zazwyczaj koszt za akcję spada po kilku dniach emisji.
Oczywiście system działa tak, że im większy budżet tym większe zasięgi i nie ma się co łudzić, że podobne wyniki osiągniemy wydając 100 zł w tygodniu i 1000 zł w tym samym czasie. Ale nadal nawet niewielka kwota zainwestowana w reklamę w przemyślany sposób przyniesie Ci większe korzyści niż brak reklamy.
Rodzaje budżetu
Możesz rozliczać się w budżecie dziennym lub całkowitym. Tego wyboru dokonujesz na etapie konfigurowania zestawu reklam. Budżet dzienny to średnie wydatki dzienne w skali tygodnia. Oznacza to, że przy budżecie 20 zł dziennie system jednego dnia może wydać 22 zł, a kolejnego 18 zł. Maksymalna nadwyżka to 25%, czyli przy budżecie dziennym 20 zł system nie wyda więcej niż 25 zł. Jeśli tak się stanie, w ciągu następnych dni wydawane będą mniejsze kwoty, by średnia została przy 20 zł. W praktyce oznacza to, że nie wydasz więcej niż 7-krotność budżetu dziennego (tydzień resetuje się w soboty od północy). Zdecyduj się na tę opcję jeśli chcesz każdego dnia wydawać porównywalne kwoty. Rynek aukcji FB Ads zmienia się bardzo dynamicznie i dzięki takiej elastyczności algorytmom łatwiej w optymalny sposób zarządzać budżetem.
Budżet całkowity zapewnia jeszcze większą elastyczność. By zapewnić Ci jak najlepsze wyniki – system w niektóre dni będzie wydawał więcej, w inne mniej. Jest to uzależnione od bieżącej sytuacji na aukcjach (min. konkurencji, która kieruje reklamy do tej samej grupy odbiorców co Ty). Zwykle na początku, w etapie uczenia się, system wydaje więcej, a koszt akcji jest droższy. Sytuacja zmienia się po opuszczeniu reklam fazy uczenia się i cena za akcję zaczyna spadać, a później stabilizuje się.

Jeśli wybierzesz budżet dzienny pamiętaj, by zaznaczyć okienko ,,ustaw datę zakończenia” w przeciwnym wypadku reklamy będą się wyświetlać dopóki nie zatrzymasz kampanii ręcznie lub wydana kwota nie osiągnie limitu (o ile został ustawiony w Menedżerze reklam). W przypadku wyboru budżetu całkowitego, z oczywistych powodów, system będzie wymagał ustawienia daty zakończenia, bez tego reklama nie będzie mogła zostać uruchomiona.
Jeśli korzystasz z reklam ustawionych bezpośrednio z aplikacji Instagram, możesz posługiwać się wyłącznie budżetem dziennym i ustawić go w widełkach (4-2000 zł/dzień).
Optymalizacja budżetu
Facebook daje dwie możliwości optymalizowania budżetu w panelu reklam. Domyślna opcja to budżet przypisany każdemu zestawowi reklam w danej kampanii. W tym przypadku algorytmy na każdy zestaw przeznaczą określoną przez Ciebie kwotę i po pierwszych wynikach zdecydują, na którą z reklam w danym zestawie wydać najwięcej z dostępnych środków. Drugą opcją jest optymalizacja budżetu na poziomie kampanii – wtedy to algorytmy decydują ile pieniędzy przeznaczyć na dany zestaw. Może zdarzyć się tak, że z trzech zestawów na pierwszy wydane zostanie 70% budżetu, na drugi 25%, a na trzeci zaledwie 5% bo zostanie uznany za najsłabszy w kampanii.
Z optymalizacji budżetu na poziomie kampanii warto skorzystać jeśli dysponujesz stosunkowo niewielkim budżetem, nie wiesz która grupa odbiorców będzie reagować najlepiej i nie zależy Ci na tym, by do każdej z grup odbiorców dotrzeć w równym stopniu ze swoim komunikatem.
By wybrać optymalizację na poziomie kampanii musisz przesunąć suwak wył./wł. na ekranie konfigurowania kampanii. Jeśli to zrobisz, z zestawu reklam zniknie okienko umożliwiające określenie budżetu.

Harmonogram
Musisz wiedzieć, że reklamy optymalizują się z czasem i algorytmy potrzebują kilku dni żeby się nauczyć kto najlepiej reaguje na Twoje treści. Jest to wyraźnie widoczne zwłaszcza w kampaniach z celem konwersja oraz kierowanych do niestandardowych grup odbiorców. W praktyce oznacza, że jeśli dysponujesz budżetem całościowym 200 zł to zazwyczaj lepsze wyniki na koniec kampanii osiągniesz ustawiając czas trwania na 7 dni niż na 2 dni.
Budżet całkowity pozwala na dokonanie zmian w harmonogramie wyświetlania reklam. Po rozwinięciu menu ,,Wyświetl więcej opcji” w sekcji ,,Budżet i harmonogram” i zaznaczeniu okienka ,,Wyświetlaj reklamy według harmonogramu” – rozwinie się dodatkowa sekcja, w której możesz wskazać konkretne dni tygodnia oraz godziny, w których emitowane będą Twoje reklamy.

Zazwyczaj wiąże się to ze wzrostem kosztów i polecam Ci korzystanie z tej opcji tylko jeśli faktycznie masz ku temu konkretny powód (np. ograniczoną czasowo ofertę, z której można skorzystać tylko w określonych godzinach).
Jeśli korzystasz z reklam ustawionych bezpośrednio z aplikacji Instagram – promocja Twojego posta może trwać maksymalnie 30 dni. W przypadku korzystania z Menedżera reklam nie ma takich ograniczeń i Twoja kampania może trwać nawet kilka miesięcy.