Jak zapisać wyróżnioną relację na Instagramie i dodać jej okładkę?
|||

Jak zapisać wyróżnioną relację na Instagramie i dodać jej okładkę?

Z pierwszego artykułu z cyklu “Instagram od podstaw” wiesz już jak napisać wyrywające z butów bio dla swojego konta. Dziś zajmiemy się tworzeniem wyróżnionych relacji, bo obok opisu i wyglądu siatki zdjęć jest to jeden z najważniejszych elementów, który decyduje o tym czy nowy odbiorca zdecyduje się zostać z Tobą na dłużej i dodać konto do obserwowanych.

Zwykłe relacje znikają z Twojego konta po 24h od publikacji. Ty jednak masz do nich dostęp przez cały czas, są zapisane w Twoim archiwum. By się tam dostać wejdź na swój profil i z menu w prawym górnym roku (trzy kreski) wybierz „archiwizuj”. Archiwalne relacje możesz oglądać w trzech widokach – pierwszy to po prostu wszystkie kafelki w kolejności od najnowszego do najstarszego, drugi to widok kalendarza (przydatny, gdy pamiętasz datę wydarzenia, które chcesz odszukać w archiwum), ostatnia opcja sortowania to lokalizacje – z mapy możesz wybrać miejsce, w którym publikowałaś/-łeś relacje.

wyróżnione relacje na Instagramie

Czym są wyróżnione relacje (highlight stories)?

To stories, które możesz pogrupować w tematyczne katalogi i zapisać je jako widoczne na stałe w Twoim profilu. Możesz to zrobić na dwa sposoby – kliknąć ikonę plusa „Nowe” w sekcji “Wyróżnione relacje” na Twoim koncie lub z poziomu archiwum (należy kliknąć menu w prawym górnym rogu (trzy kropki) i wybrać „Utwórz wyróżnioną relację”. W kolejnym kroku w archiwum zaznaczasz wybrane stories, dodajesz okładkę, nazwę i gotowe 🙂 Tytuł wyróżnionej relacji może mieć maksymalnie 15 znaków, więc zadbaj o to, żeby nazwać katalog w czytelny sposób.

wyróżnione relacje

Po co tworzyć wyróżnione relacje?

Wyróżnione relacje są widoczne w Twoim profilu między opisem, a siatką zdjęć. Dzięki temu umiejscowieniu są łatwo dostępne dla przeglądających i to czyni je świetnym miejscem, by w ekspresowy sposób pokazać kim jesteś i co robisz na Instagramie. Wyśmienicie sprawdza się to w sytuacji, gdy inny użytkownik Instagrama wspomni o Tobie w swojej relacji i sporo obserwujących go postanowi sprawdzić kim jesteś. Jeśli akurat nie będziesz mieć wtedy żadnej aktualnej relacji, albo jakieś niewiele mówiące o Tobie i Twoim biznesie pitu pitu w stylu „dzień dobry i kawusia” tracisz szasnę na pozyskanie nowych obserwujących. Dobrze zorganizowane highlight stories pozwolą Cię szybko poznać i zaprezentować wartość, którą się dzielisz ze swoją społecznością. Możesz zaszaleć tu z formą – nagrać video, stworzyć estetyczną grafikę z ofertą, a nawet pokusić się o przygotowanie animacji.

wyróżnione relacje na ig

Jakie relacje dodać do wyróżnionych?

To zależy od tego jakie prowadzisz konto. W każdym wypadku zakładka „o mnie” to must have. Historia i wartości marki są coraz ważniejsze dla odbiorców i wpływają na podejmowanie decyzji zakupowych i też warto je podkreślić. Jeśli oferujesz jakieś produkty lub usługi możesz stworzyć folder „oferta”, „jak kupić/zamawiać”. Sklep może wyróżniać akcje promocyjne, fotograf zaprezentować portfolio, a producent opisać unikalne wartość swoich wyrobów. Zawsze warto dodać opinie Twoich klientów i rekomendacje. To buduje zaufanie i wzmacnia Twój wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie. Wejdź w buty potencjalnego odbiorcy – zastanów się czego może szukać i po prostu podaj mu te informacje na tacy w zapisanych stories.

Aspekt wizualny

Warto zadbać o aspekt wizualny zapisanych relacji i dodać im okładki. Okładka to po prostu ikona – plik graficzny, który musisz zapisać w pamięci telefonu. Po utworzeniu nowej relacji kliknij w „Edytuj zdjęcie w tle” i z galerii możesz wybrać dowolne zdjęcie czy grafikę. Zadbaj o to, by była ona spójna z opublikowanymi przez Ciebie zdjęciami oraz żeby była zgodna z identyfikacją wizualną Twojej marki. To drobna rzecz, a może mieć spory wpływ na pierwsze wrażenie jakie wywołuje Twoje konto. Masz tu spore pole do popisu, wystarczy kilka minut w Canvie lub dowolnym programie graficznym i okładka gotowa. W serwisach oferujących zdjęcia i grafiki na sprzedaż znajdziesz również masę gotowców. Niektóre z nich (np. freepik.com) oferują również darmowe pliki – warto poszukać (np. pod hasłem „free highlight stories cover”). Istnieje też szereg aplikacji mobilnych (min. Story Highlight Cover Maker itp) w których bezpośrednio z poziomu telefonu możesz przygotować okładkę dla swoich relacji.

Jak zmienić kolejność wyróżnionych relacji?

Instagram domyślnie jako pierwszą wyświetla najnowszą zapisaną relację. Nie ma w menu żadnej opcji sortowania, ale to nie znaczy, że nie da się tego zrobić 🙂 Wystarczy, że do katalogu zapisanych stories, które ma wyświetlać się jako pierwsze dodasz (i po chwili usuniesz) nowy kafelek. Wtedy ta wyróżniona relacja przeskoczy na początek jako ostatnio edytowana. I taką techniką możesz poukładać swoje wyróżnione relacje, dbając o to by na początku były te najważniejsze z perspektywy użytkownika, który jeszcze Cię nie obserwuje – „o mnie”, „jak zamawiać”, „rekomendacje/opinie”.

Teraz wiesz już wszystko o zapisanych relacjach zatem do dzieła – stwórz lub uporządkuj je na swoim koncie i przyciągaj nowych obserwujących. Nie zastanawiaj się nad tym zbyt długo i nie próbuj stworzyć od początku wszystkiego idealnie, bo idealne nie istnieje. Lepiej mieć poprawne wyróżnione relacje prezentujące Twój biznes, niż nie mieć żadnych, bo nie są jeszcze perfekcyjne.

Podobne wpisy

Jeden komentarz

  1. A ile takich grup wyróżnionych relacji (oddzielnych kółeczek) można dodać maksymalnie? Jest jakiś na to limit? Wiem że w jednej takiej grupie wyróżnionych relacji można zawrzeć max 100 relacji ale pytanie dotyczy maksymalnej ilości zapisanych kategorii w których to wyróżniać można relacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *