Jak zapisać wyróżnioną relację na Instagramie i dodać jej okładkę?
Z pierwszego artykułu z cyklu “Instagram od podstaw” wiesz już jak napisać wyrywające z butów bio dla swojego konta. Dziś zajmiemy się tworzeniem wyróżnionych relacji, bo obok opisu i wyglądu siatki zdjęć jest to jeden z najważniejszych elementów, który decyduje o tym czy nowy odbiorca zdecyduje się zostać z Tobą na dłużej i dodać konto do obserwowanych.
Zwykłe relacje znikają z Twojego konta po 24h od publikacji. Ty jednak masz do nich dostęp przez cały czas, są zapisane w Twoim archiwum. By się tam dostać wejdź na swój profil i z menu w prawym górnym roku (trzy kreski) wybierz „archiwizuj”. Archiwalne relacje możesz oglądać w trzech widokach – pierwszy to po prostu wszystkie kafelki w kolejności od najnowszego do najstarszego, drugi to widok kalendarza (przydatny, gdy pamiętasz datę wydarzenia, które chcesz odszukać w archiwum), ostatnia opcja sortowania to lokalizacje – z mapy możesz wybrać miejsce, w którym publikowałaś/-łeś relacje.

Czym są wyróżnione relacje (highlight stories)?
To stories, które możesz pogrupować w tematyczne katalogi i zapisać je jako widoczne na stałe w Twoim profilu. Możesz to zrobić na dwa sposoby – kliknąć ikonę plusa „Nowe” w sekcji “Wyróżnione relacje” na Twoim koncie lub z poziomu archiwum (należy kliknąć menu w prawym górnym rogu (trzy kropki) i wybrać „Utwórz wyróżnioną relację”. W kolejnym kroku w archiwum zaznaczasz wybrane stories, dodajesz okładkę, nazwę i gotowe 🙂 Tytuł wyróżnionej relacji może mieć maksymalnie 15 znaków, więc zadbaj o to, żeby nazwać katalog w czytelny sposób.

Po co tworzyć wyróżnione relacje?
Wyróżnione relacje są widoczne w Twoim profilu między opisem, a siatką zdjęć. Dzięki temu umiejscowieniu są łatwo dostępne dla przeglądających i to czyni je świetnym miejscem, by w ekspresowy sposób pokazać kim jesteś i co robisz na Instagramie. Wyśmienicie sprawdza się to w sytuacji, gdy inny użytkownik Instagrama wspomni o Tobie w swojej relacji i sporo obserwujących go postanowi sprawdzić kim jesteś. Jeśli akurat nie będziesz mieć wtedy żadnej aktualnej relacji, albo jakieś niewiele mówiące o Tobie i Twoim biznesie pitu pitu w stylu „dzień dobry i kawusia” tracisz szasnę na pozyskanie nowych obserwujących. Dobrze zorganizowane highlight stories pozwolą Cię szybko poznać i zaprezentować wartość, którą się dzielisz ze swoją społecznością. Możesz zaszaleć tu z formą – nagrać video, stworzyć estetyczną grafikę z ofertą, a nawet pokusić się o przygotowanie animacji.

Jakie relacje dodać do wyróżnionych?
To zależy od tego jakie prowadzisz konto. W każdym wypadku zakładka „o mnie” to must have. Historia i wartości marki są coraz ważniejsze dla odbiorców i wpływają na podejmowanie decyzji zakupowych i też warto je podkreślić. Jeśli oferujesz jakieś produkty lub usługi możesz stworzyć folder „oferta”, „jak kupić/zamawiać”. Sklep może wyróżniać akcje promocyjne, fotograf zaprezentować portfolio, a producent opisać unikalne wartość swoich wyrobów. Zawsze warto dodać opinie Twoich klientów i rekomendacje. To buduje zaufanie i wzmacnia Twój wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie. Wejdź w buty potencjalnego odbiorcy – zastanów się czego może szukać i po prostu podaj mu te informacje na tacy w zapisanych stories.
Aspekt wizualny
Warto zadbać o aspekt wizualny zapisanych relacji i dodać im okładki. Okładka to po prostu ikona – plik graficzny, który musisz zapisać w pamięci telefonu. Po utworzeniu nowej relacji kliknij w „Edytuj zdjęcie w tle” i z galerii możesz wybrać dowolne zdjęcie czy grafikę. Zadbaj o to, by była ona spójna z opublikowanymi przez Ciebie zdjęciami oraz żeby była zgodna z identyfikacją wizualną Twojej marki. To drobna rzecz, a może mieć spory wpływ na pierwsze wrażenie jakie wywołuje Twoje konto. Masz tu spore pole do popisu, wystarczy kilka minut w Canvie lub dowolnym programie graficznym i okładka gotowa. W serwisach oferujących zdjęcia i grafiki na sprzedaż znajdziesz również masę gotowców. Niektóre z nich (np. freepik.com) oferują również darmowe pliki – warto poszukać (np. pod hasłem „free highlight stories cover”). Istnieje też szereg aplikacji mobilnych (min. Story Highlight Cover Maker itp) w których bezpośrednio z poziomu telefonu możesz przygotować okładkę dla swoich relacji.
Jak zmienić kolejność wyróżnionych relacji?
Instagram domyślnie jako pierwszą wyświetla najnowszą zapisaną relację. Nie ma w menu żadnej opcji sortowania, ale to nie znaczy, że nie da się tego zrobić 🙂 Wystarczy, że do katalogu zapisanych stories, które ma wyświetlać się jako pierwsze dodasz (i po chwili usuniesz) nowy kafelek. Wtedy ta wyróżniona relacja przeskoczy na początek jako ostatnio edytowana. I taką techniką możesz poukładać swoje wyróżnione relacje, dbając o to by na początku były te najważniejsze z perspektywy użytkownika, który jeszcze Cię nie obserwuje – „o mnie”, „jak zamawiać”, „rekomendacje/opinie”.
Teraz wiesz już wszystko o zapisanych relacjach zatem do dzieła – stwórz lub uporządkuj je na swoim koncie i przyciągaj nowych obserwujących. Nie zastanawiaj się nad tym zbyt długo i nie próbuj stworzyć od początku wszystkiego idealnie, bo idealne nie istnieje. Lepiej mieć poprawne wyróżnione relacje prezentujące Twój biznes, niż nie mieć żadnych, bo nie są jeszcze perfekcyjne.
A ile takich grup wyróżnionych relacji (oddzielnych kółeczek) można dodać maksymalnie? Jest jakiś na to limit? Wiem że w jednej takiej grupie wyróżnionych relacji można zawrzeć max 100 relacji ale pytanie dotyczy maksymalnej ilości zapisanych kategorii w których to wyróżniać można relacje.