Jak wygląda struktura kampanii reklamowej FB Ads? Menadżer Reklam krok po kroku.
Z pierwszego wpisu w cyklu „Reklama na Facebooku dla początkujących” wiesz już jak utworzyć konto reklamowe oraz konto w Menadżerze Firmy. Masz również fanpage, który będzie się wyświetlał jako autor reklamy. Czas przejść do czynów! Zanim uruchomisz pierwszą kampanię warto zapoznać się z jej strukturą, by wiedzieć z jakich części się składa i gdzie kryją się poszczególne ustawienia.
Kampania reklamowa w systemie FB Ads składa się z trzech poziomów:
1. Kampanii
2. Zestawu reklam
3. Reklamy
W dalszej części wpisu omówię wszystkie te elementy, a Ty będziesz wiedzieć co należy zrobić na każdym z etapów w panelu reklam. To co? Zaczynamy?
Kampania reklamowa:
Kampania reklamowa to pierwszy etap do którego trafisz po wejściu w Menadżera reklam i kliknięciu przycisku „Utwórz”. Na tym poziomie dokonujesz najważniejszego wyboru – musisz zadecydować jaki jest cel Twojej kampanii. To bardzo ważny element – zależy od niego nie tylko wygląd samej reklamy i możliwości jej umiejscowienia, ale przede wszystkim to, komu Facebook będzie wyświetlał Twoje materiały promocyjne. Algorytmy FB są na tyle sprytne, że wiedzą, którzy użytkownicy chętnie klikają w linki, którzy rozdają like, a którzy bez oporów dołączą do wydarzenia. Więcej o dostępnych celach reklamowych opowiem Ci w kolejnym artykule z cyklu „Reklama na Facebooku dla początkujących”.

Teraz załóżmy, że wiesz już jaki cel wybrać. Po wybraniu celu kampanii możesz nadać jej nazwę (trzeba rozwinąć menu „Opcjonalnie – Nazwij swoją kampanię”). Z tego poziomu możesz od razu podpisać również zestaw reklam i reklamę. Polecam zastanowić się nad w miarę przejrzystym systemem nazywania reklam od samego początku, żeby później, gdy w panelu będzie już ich więcej, łatwo było odnaleźć konkretną i np. skopiować jej ustawienia. Po kliknięciu przycisku „dalej” wylądujesz już w panelu tworzenia reklam. Na tym poziomie możesz zaznaczyć czy Twoja reklama należy do tzw. „Szczególnej kategorii” poruszającej tematy społeczne, wyborcze lub polityczne (wiąże się to z pewnymi ograniczeniami w wyświetlaniu). Jeśli nie nazwałeś swojej kampanii w poprzednim kroku możesz to zrobić na tym ekranie. Kolejne okienko to wybór typu zakupu, ale przeciętny zjadacz chleba ma tu do wyboru tylko aukcję. Druga opcja (zakup pod kątem zasięgu i częstotliwości) jest zarezerwowana wyłączenie dla domów mediowych, które regularnie wydają budżety opiewające na setki tysięcy złotych.
Kolejny krok to testy A/B. W skrócie – testy A/B dają możliwość porównania dwóch reklam różniących się jednym elementem (np. tekstem lub grafiką) i pozwalają sprawdzić, która z opcji jest chętniej klikana i przynosi lepsze rezultaty, a następnie przerwać emisję tej słabszej. Można to również robić ręcznie tworząc po prostu odpowiednie reklamy w ramach jednego zestawu i monitorując ich wyniki.
W ostatnim kroku możesz jeszcze wybrać optymalizację budżetu na poziomie kampanii (domyślnie dzieje się to na poziomie zestawu reklam). Jeśli zaznaczysz tą opcję Facebook sam będzie zarządzał budżetem przesuwając go między poszczególnymi zestawami reklam, zależnie od ich wyników. System automatycznie będzie decydował, co klika się lepiej i na ten zestaw przeznaczy większość budżetu. Tak wygląda teoria, w praktyce bywa różnie. Jak ze wszystkimi ustawieniami w panelu FB Ads warto je testować, bo to co sprawdzi się w jednej branży, w innej może nie przynieść równie dobrych efektów.
Zestaw reklam
Drugim poziomem jest zestaw reklam. To na tym etapie wybierasz grupę docelową, budżet, czas emisji i umiejscowienia. W ramach jednej kampanii możesz utworzyć wiele zestawów reklam kierowanych do innych osób i zawierających różne kreacje reklamowe. To oznacza, że nie musisz (a nawet nie powinnaś/powinieneś!) tworzyć osobnej kampanii dla każdej nowej reklamy, którą planujesz uruchomić. W ramach jednej kampanii możesz stworzyć 50 zestawów reklam, a w ramach każdego zestawu 50 reklam. Trzymanie się przemyślanej struktury oraz nazewnictwa pozwoli Ci później łatwiej ocenić skuteczność działań reklamowych. Przejdziemy zestaw reklam krok po kroku i krótko opiszę Ci dostępne opcje.

Jeśli w poprzednich krokach nie nazwałaś/-łeś zestawu możesz to zrobić również z tego poziomu. Kolejny krok to ustawienia dotyczące budżetu – możesz wybrać budżet całkowity lub dzienny. Przy budżecie całkowitym konieczne będzie określenie daty zakończenia kampanii. Facebook sam zadecyduje ile z zadeklarowanej na cały okres kwoty wydać danego dnia. Jeśli wybierzesz budżet dzienny i nie zaznaczysz opcji “ustaw datę zakończenia” kampania będzie się toczyć w sposób ciągły i każdego dnia będzie wydawać określoną przez Ciebie kwotę, dopóki ręcznie nie zatrzymasz zestawu. Warto na to uważać, bo domyślnie ta opcja jest ukryta i łatwo przez to wydać, więcej niż się zamierzało. Jeśli zdecydowałaś/-łeś się na budżet całkowity możesz zaplanować wyświetlanie reklam o określonych godzinach i w konkretne dni tygodnia. By to zrobić należy rozwinąć menu “wybierz więcej opcji” (domyślnie jest ono ukryte). Ta funkcja przydaje się tylko w specyficznych przypadkach (np. oferta aktualna tylko w określonych godzinach/dniach), jeśli nie masz wyraźnej potrzeby by ją stosować to lepiej sprawdzi się wyświetlanie ciągłe.

Po wskazaniu budżetu i czasu trwania należy ustawić grupę odbiorców. Szczegółowo o tych ustawieniach opowiem Ci w jednym z kolejnych artykułów z cyklu, bo jest tego naprawdę sporo. Teraz tylko pokrótce pokażę Ci podstawowe opcje. Możesz wybrać nową grupę odbiorców lub użyć jednej z zapisanych, jeśli stworzyłaś/-łeś takową wcześniej. Na potrzeby tego wpisu zakładamy, że tworzysz nową grupę. Możesz wybrać lokalizację (państwo, miasto, często nawet dzielnicę lub ulicę zawężając obszar do wskazanej liczby kilometrów), wiek odbiorców, płeć, a także inne dane demograficzne, zainteresowania i zachowania. By to zrobić najedź kursorem na wybraną sekcję i kliknij przycisk “edytuj”, który wtedy pojawi się obok. Możesz wpisać w okienko interesującą Cię frazę i wybrać z podpowiedzi lub kliknąć przeglądaj obok okienka wyszukiwania i z rozwijanego menu przejrzeć dostępne opcje. Nie wszystkie będą widoczne na pierwszy rzut oka. Facebook oferuje niemal nieograniczone możliwości konfigurowania grup odbiorców na podstawie przeróżnych parametrów. Warto poświęcić chwilę, by na spokojnie poklikać w tym panelu i zapoznać się z dostępnymi opcjami. Po rozwinięciu “wybierz więcej opcji” możesz także ustawić połączenia i kierować reklamę np. do osób, które lubią już Twój fanpage lub brały udział w organizowanym przez Ciebie wydarzeniu (albo wykluczyć ich z grona odbiorców). Na końcu tej sekcji znajduje się przycisk “Zapisz tę grupę odbiorców”. Warto z niego skorzystać jeśli masz już przetestowaną grupę, która dobrze reaguje na Twoje reklamy. Skróci to czas ustawiania kolejnej kampanii.
Przedostatnia sekcja zestawu reklam to Umiejscowienia. Domyślnie zaznaczone są “automatyczne umiejscowienia” opisane jako zalecane, ale gdy zaznaczysz opcję “ręcznie” ukażą Ci się ciekawe możliwości. Po pierwsze polecam usunięcie z tej sekcji relacji czyli stories i dla tego umiejscowienia przygotowywanie dedykowanych reklam, w odpowiednim formacie. Kwadratowe zdjęcie i obcięty w połowie opis wyglądają bardzo kiepsko w stories, a natykam się na mnóstwo takich „baboli”. W tym miejscu możesz też wybrać, żeby reklamy wyświetlały się tylko na komputerach lub urządzeniach mobilnych (domyślnie będą widoczne i na mobile i na desktopie).
Ostatnia sekcja to “Optymalizacja i wyświetlanie” – tu możesz określić maksymalną stawkę za akcję (będą one różne zależnie od celu reklamowego wybranego na początku). Reklamę w zakresie danego celu można optymalizować pod różnym kątem. I tak np. dla celu “reakcja na wydarzenie” domyślnie FB będzie optymalizował ją pod takim właśnie kątem, ale możesz też wybrać opcję “unikatowy zasięg dzienny” lub “aktywność związana z postem”.
Reklama

Ostatnim poziomem kampanii reklamowej FB Ads jest reklama. Tu decydujesz o finalnym kształcie (kreacji) tego co zobaczą Twoi odbiorcy. Dostępne opcje będą się minimalnie różnić zależnie od celu, który wybrałaś/-eś na początku. W sekcji „Konfiguracja reklamy” z rozwijanego menu możesz wybrać jedną z trzech opcji: utwórz reklamę (wtedy dodajesz materiał od zera), użyj istniejącego posta (po wybraniu tej opcji wyświetli się lista wszystkich dostępnych do promowania postów z Facebooka i Instagrama jeśli masz połączone konta) oraz użyj wizualizacji Centrum Reklam (jeśli korzystasz z Centrum Reklam w tym miejscu możesz wybrać stworzoną w tym narzędziu wizualizację).
W sekcji „Materiał reklamowy” wybierasz grafikę lub video oraz dodajesz tekst. Tekst składa się z nagłówka i tekstu właściwego. W jednej reklamie możesz dodać kilka wersji tekstu, a system sam zadecyduje, na który z nich najlepiej reagują odbiorcy. W sekcji „Monitorowanie” możesz wybrać piksel FB (jeśli jest skonfigurowany) by jeszcze dokładniej mierzyć efekty reklamy. Bardzo pomocny jest podgląd, który masz po prawej stronie – dzięki temu na bieżąco możesz sprawdzać jak wygląda Twoja reklama na różnych urządzeniach, ile tekstu widać przed rozwinięciem „czytaj dalej” oraz jak prezentuje się w różnych umiejscowieniach. Warto to sprawdzać i pilnować by najważniejsza część tekstu była odpowiednio wyeksponowana.
Podsumowanie
Trzy identycznie wyglądające z punktu widzenia odbiorcy (tekst + miniatura odsyłająca do www) wpisy na Facebooku (oznaczone jako sponsorowane) mogą przynosić reklamodawcy zupełnie inne efekty, zależnie od wybranego celu kampanii:

Mogłaby tak wyglądać np. reklama z celem ruch (i wtedy rozliczasz się z FB za kliknięcie w link), ale również z celem konwersja (płacisz za wybraną akcję – np. zakup czy zapis na newsletter) albo aktywność (FB nalicza opłaty za aktywność wobec posta – reakcje, komentarz itp).
Podsumowując i upraszczając – poziom kampanii to wybór celu, zestaw reklam to decyzja o grupie odbiorców (a także harmonogramie wyświetlania i budżecie), a reklama to efekt finalny, czyli to co zobaczą użytkownicy Facebooka (zdjęcie/video i tekst). W obrębie danego celu (kampanii) możesz przygotować kilka grup odbiorców (zestawów reklam), zróżnicowanych także czasem emisji i budżetem, a w ramach takiej grupy odbiorców możesz stworzyć kilka kreacji (reklam). To taka matrioszka 😉 Mam nadzieję, że trochę Ci to rozjaśniło sytuację.
Zawsze przy projektowaniu kampanii wyjdź od pytania co chcesz osiągnąć przy jej pomocy – więcej wejść na Twoją stronę www? Pozyskanie subskrybentów? Zwiększenie sprzedaży w sklepie? A może zyskanie nowych obserwujących? Od tej decyzji zależą losy Twojej kampanii. Teraz na pewno rozumiesz już dlaczego korzystanie z dróg na skróty (np. używanie np. przycisku „promuj post”) i pomijanie tego pierwszego, kluczowego etapu to nie najszczęśliwszy pomysł. Menadżer Reklam nie jest szczególnie intuicyjnym narzędziem, ale czas poświęcony na przeklikanie się przez niego, zwróci Ci się w postaci lepszych wyników reklamowych. W kolejnym artykule z serii „Reklama na Facebooku dla początkujących” napiszę więcej o celach reklamowych – jak je wybierać, żeby osiągać najlepsze rezultaty.
2 komentarze