Ile kosztuje stworzenie kursu online?
Tworzenie kursów online to jeden z najpopularniejszych sposobów na dzielenie się wiedzą, budowanie marki osobistej i uniezależnienie zarobków od liczby przepracowanych godzin.
Coraz więcej osób decyduje się na stworzenie własnego produktu cyfrowego, a najczęściej powtarzające się pytania brzmią: Ile trwa i kosztuje stworzenie kursu online?
W tym wpisie analizowałam ile czasu potrzeba na to, by stworzyć swój pierwszy produkt cyfrowy i zacząć na nim zarabiać.
Tym razem przyjrzyjmy się temu ile to kosztuje. Pewnie Cię rozczaruję, ale jedyna słuszna odpowiedź na to pytanie brzmi:
To zależy!
To trochę jak pytanie “ile kosztuje samochód”. Ale jaki? Nowe Porshe czy dziesięcioletnia Micra?
Podobnie jest z tworzeniem kursów i innych produktów cyfrowych – ten sam cel można osiągnąć na wiele różnych sposobów, wykorzystując różne narzędzia, różne podejścia, przy różnej proporcji zainwestowanych pieniędzy i czasu.
To prawda, że biznes oparty o sprzedaż produktów wiedzowych, ma stosunkowo niski próg wejścia. Odpadają koszty utrzymania lokalu, nie musisz zatrudniać ludzi na etat, nie potrzebujesz magazynu do przechowywania towaru ani środków na zakup prefabrykatów czy zatowarowanie sklepu.
Ale nie oznacza to, że nie ponosisz absolutnie żadnych kosztów poza ZUSem i zobowiązaniami podatkowymi. Żeby zarabiać na sprzedaży swojej wiedzy musisz liczyć się z inwestycją czasową i finansową.
Oszacuj swoje zasoby
Sprawdzenie zasobów jakimi dysponujesz to po prostu określenie co już masz i możesz wykorzystać do stworzenia swojego kursu, a czego jeszcze Ci brakuje.
Czy masz do wykorzystania jakieś kanały komunikacji? Konto na Instagramie, na którym poruszasz tematy powiązane z kursem, który chcesz stworzyć? Może masz newsletter i bazę subskrybentów?
Czy masz konto reklamowe i wiesz w jaki sposób ustawić płatne reklamy? A jeśli nie to komu to zlecisz lub gdzie się tego nauczysz?
Kolejny temat to tworzenie treści promocyjnych i sprzedażowych. Może masz zdjęcia z fajnej sesji wizerunkowej, których użyjesz w reklamach i grafikach do postów? Albo zdolną koleżankę fotografkę – amatorkę, która chętnie zrobi Ci zdjęcia do portfolio za niewielką opłatą? Czy masz już gotowe jakieś treści, które możesz wykorzystać w kampanii i prekampanii? Jakieś artykuły w danym temacie? Albo nagrania wideo?
To samo w kategorii sprzętu – czy masz mikrofon, kamerę i oprogramowanie, które wykorzystasz do nagrania kursu? Czy wiesz jak je obsłużyć? Czy umiesz zmontować wideo? A jeśli nie, to czy chcesz się tego nauczyć czy wolisz zlecić komuś?
Gdy już określisz czym dysponujesz, żeby stworzyć kurs online i przygotować jego kampanię sprzedażową przychodzi czas na kolejny krok:
Określ swój budżet
Zacznij od wyznaczenia kwoty, którą chcesz i możesz przeznaczyć na stworzenie kursu, a dopiero później zacznij szukać odpowiednich rozwiązań. Do wyboru jest mnóstwo opcji, w różnych wariantach cenowych. Znając swój budżet i wiedząc jakich zasobów jeszcze Ci brakuje łatwiej będzie Ci wybrać odpowiednie w Twojej sytuacji rozwiązanie.
Choćby platforma kursowa – możesz skorzystać z bezpłatnej wtyczki poświęcając trochę czasu na jej konfigurację lub wykupić Kajabi za 200 dolarów miesięcznie. A pomiędzy tym jest jeszcze cała masa pośrednich rozwiązań i tak jest prawie z każdym elementem.
Wybierz odpowiedni sprzęt
Najłatwiej popłynąć z wydatkami na sprzęt! Zwłaszcza jeśli wkręcisz sobie, że koniecznie musisz kupić wypasioną kamerę i mikrofon, plus zestaw lamp. Albo może wynająć studio do nagrania kursu czy przeprowadzenia webinaru? To opcja, która zapewni świetną jakość nagrania, ale pochłonie minimum kilkanaście tysięcy złotych.
Tak naprawdę nie musisz inwestować takiej kwoty w stworzenie pierwszego kursu! Twoim zadaniem nie jest zrobienie hollywoodzkiej produkcji, a zapewnienie użytkownikowi komfortowego odbioru tego co chcesz mu przekazać. Pamiętaj, że w materiałach wiedzowych najważniejsza jest treść i sposób jej podania. Braków w tym obszarze nie przykryjesz użyciem drogiego sprzętu.
Kamery w większości smartfonów zapewnią odpowiednią jakość obrazu, zwłaszcza jeśli nagrywasz materiały kursowe typu prezentacja + gadająca głowa. Do tego mikrofon za kilkaset złotych, komputer z którego korzystasz na co dzień i Twój setup do nagrywania kursu jest gotowy.
Może Cię to zaskoczy, ale w kursie wideo najważniejszy jest… dźwięk! Jeśli kursant nie rozumie co mówisz, to nie skorzysta z Twojej wiedzy i poczuje się rozczarowany zakupem. Jeśli masz zainwestować w jedną rzecz na start niech to będzie mikrofon.
Nawet najcenniejsza wiedza nie będzie w pełni wykorzystana, gdy nagranie będzie kiepsko udźwiękowione i trudno będzie zrozumieć co mówisz. Odbiór utrudniają również różne rozpraszacze wizualne, dlatego zadbaj o dobre światło i tło które będzie budować Twój wizerunek, zamiast odciągać uwagę.
Zanim nagrasz wszystkie materiały do kursu rób próby. Sprawdzaj jak brzmi nagranie odtwarzane w słuchawkach, a jak w głośnikach. Zawsze stawiaj się w pozycji odbiorcy, który będzie Cię słuchał przez dłuższy czas i powinno to być dla niego komfortowe. Dopiero gdy znajdziesz optymalne ustawienia, które możesz wycisnąć ze swojego sprzętu, nagraj całość.
A co z oprogramowaniem?
Nagranie materiałów to dopiero początek. Przygotowane materiały trzeba będzie zmontować choćby w podstawowym wymiarze. Możesz to zlecić lub podjąć się montażu samodzielnie, wykorzystując bezpłatne aplikacje (np. Canva, CapCut, iMovie) i samouczki, które znajdziesz w sieci. Montaż to kolejna kwestia, która może kosztować wyłącznie Twój czas lub kilka tysięcy złotych, jeśli zdecydujesz się powierzyć to zadanie profesjonaliście.
Nie chcesz na początku rzucać się na głęboką wodę i nagrywać obszernego kursu typu VOD?
Żaden problem.
Możesz stworzyć kurs hybrydowy, w którym pewną pulę materiałów (np. karty pracy, nagrania z instrukcjami technicznymi itp) przygotowujesz i udostępniasz wcześniej, część wideo robisz na żywo podczas spotkania z klientami, a później dołączasz nagranie.
Inna opcja to program oparty wyłącznie na spotkaniach na żywo (np. na Zoomie czy Teamsach albo nawet transmisji live na Facebooku), które nagrywasz w trakcie i udostępniasz później klientom.
W takich wariantach odpada Ci montaż (albo zostaje w niewielkim zakresie jeśli chcesz usunąć np. luźne rozmowy na przełamanie lodów z początku spotkania).
Gdzie umieścić materiały?
Gotowe materiały trzeba udostępnić kursantom i określić sposób sprzedaży. W kwestii infrastruktury sprzedażowej znowu masz sporo rozwiązań w pełnej rozpiętości cenowej do wyboru. W tym wpisie znajdziesz ich zestawienie, wraz z opisem wad i zalet.
Niezależnie od wybranego sposobu dystrybucji pliki wideo musisz osadzić w jakimś serwisie. Najpopularniejsze to YouTube i Vimeo, a także Facebook (zapisy transmisji na żywo). Warto sprawdzić także ofertę bunny.net, który oferuje atrakcyjne cenowo pakiety.
Ja korzystam z Vimeo, który pozwala zabezpieczyć pliki wideo przed nieuprawnionym odtwarzaniem, a filmy można odtwarzać również na zablokowanym ekranie smartfona i np. słuchać kursu podczas spaceru. W przypadku YouTube (w wersji bezpłatnej) i Facebooka jest to niemożliwe.
No więc ile to kosztuje?!
Koszt stworzenia kursu online zależy od wielu czynników i może wynosić od kilku tysięcy złotych, jeśli większość prac wykonujesz samodzielnie, do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, jeśli korzystasz z usług profesjonalistów i droższych rozwiązań.
Warto dokładnie zaplanować budżet i zastanowić się, które elementy są dla Ciebie kluczowe i w których obszarach możesz oszczędzić, a gdzie lepiej zainwestować w jakość. Poszukaj złotego środka. Pamiętaj, że dobrze przygotowany kurs online to inwestycja, która może przynieść znaczące zyski w długim okresie czasu. Tworzysz go raz, a później możesz sprzedawać nieograniczonej liczbie klientów
Chcesz zarabiać na sprzedaży własnych produktów wiedzowych?
Potrzebujesz realnego i sprawdzonego planu działania, który możesz realizować w swoim tempie, bez wsparcia zespołu specjalistów i worka złota na start!
Znajdziesz go w kursie “Własny produkt cyfrowy – plan działania krok po kroku”:
Dzięki dołożeniu do swojej oferty produktów cyfrowych możesz pomagać znacznie większej liczbie osób niż świadcząc usługi 1:1 i nadal działać w obrębie swojej dotychczasowej specjalizacji!
W dodatku Twoja oferta trafi wtedy do szerszego grona osób, bo będą mogli skorzystać z niej także ci, którzy aktualnie nie mogą sobie pozwolić na współpracę indywidualną. A Ty ze spokojem możesz jechać na wakacje lub skierować swoją uwagę w inne obszary życia, bo czujesz finansowe bezpieczeństwo.
O jakie elementy musisz zadbać planując kampanię sprzedażową kursu lub e-booka?
Poznaj 4 filary udanej kampanii:
1️⃣ Stworzenie strony sprzedażowej
2️⃣ Ułożenie harmonogramu działań dzień po dniu
3️⃣ Przygotowanie maili i postów sprzedażowych
4️⃣ Wykorzystanie płatnej promocji
To są absolutne „must have”, a braki w którymś z tych obszarów położą sprzedaż nawet najlepszego kursu czy programu. Potrzebujesz wsparcia przy pracy nad ofertą?
Zamiast błądzić po omacku i wymyślać koło na nowo, skorzystaj ze sprawdzonego procesu zamkniętego w Projekcie Kampania! Dołącz na pokład i odbierz natychmiastowy dostęp do wszystkich materiałów. Kliknij w poniższy banner, by sprawdzić szczegóły.