jak przygotować się do sprzedaży produktu elektronicznego?
|

Jak przygotować się do sprzedaży produktu elektronicznego?

Nie daj się nabrać!

Zastanawiasz się jak przygotować się do sprzedaży produktu elektronicznego? Jeśli czytasz ten wpis to pewnie chodzi Ci po głowie wydanie własnego e-booka, kursu, albo stworzenie narzędzia.  

Łatwo pomyśleć, że to taki prosty dochód te produkty elektroniczne. Wręcz pasywny. Bo przecież co to za filozofia napisać kilkadziesiąt stron czy nagrać parę filmów wideo, złożyć to w kurs, a później nic tylko odcinać kupony i patrzeć jak słupki sprzedaży rosną. 

Czyż nie?

No nie! 🙂

Kampania zaczyna się tak naprawdę wiele tygodni przed rozpoczęciem sprzedaży. Najpierw trzeba zaplanować wszystkie działania, skoordynować w czasie i wszystko dobrze policzyć. Jeszcze wcześniej zbadać potrzeby odbiorców i dopasować do nich tworzony produkt.

Samo jego stworzenie to tylko jeden z wielu kroków. I to wcale nie najtrudniejszy! Zostaje przygotowanie strategii sprzedażowej, napisanie oferty, zaprojektowanie lejka i wszystkich jego etapów, stworzenie całego zaplecza technicznego, stron sprzedażowych, treści i grafik do postów, reklam i maili, koordynacja pracy podwykonawców i uczenie się wielu nowych rzeczy, których nie ma możliwości zlecić. To wszystko kosztuje i to niemało – zarówno pieniędzy jak i czasu. A jako wisienka na torcie ukrytych kosztów ląduje spory wydatek energetyczny i emocjonalny, który wiąże się z intensywną obecnością we wszystkich kanałach komunikacji w czasie sprzedaży.

Trochę tego jest prawda? 

Oczywiście wyniki potrafią być bardzo satysfakcjonujące, ale nie miej złudzeń, że one zrobią się same, gdy tylko stworzysz produkt. 

W 7 prostych krokach przybliżę Ci jak przygotować się do sprzedaży produktu elektronicznego.

Krok 1 - Wybór grupy odbiorców

Wiesz jaki jest najczęstszy problem przedsiębiorców? Wydaje im się, że im szerzej idą ze swoją ofertą tym większe szanse na sprzedaż. Zonk! Jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego! 

Ty ani Twój produkt nie jesteście w stanie rozwiązać wszystkich problemów całej ludzkości. Ale prawdopodobnie jesteś w stanie pomóc określonej grupie!

Jeśli prowadzisz salon urody to pewnie chętniej kupisz kurs “Social media dla branży beauty” niż ogólny produkt dla wszystkich (czyli dla nikogo) “Kurs social media”. 

Dlaczego?

Dlatego, że lubimy produkty dopasowane, takie które trafiają w punkt! Przecież inaczej wygląda prowadzenie kanałów społecznościowych dla salonu stylizacji paznokci, radcy prawnego i przedszkola. Każdy z tych biznesów ma inne wyzwania, mówi do innych odbiorców i komunikuje się w social mediach w innym celu, więc szuka dopasowanych rozwiązań.

Czemu precyzyjne określenie i zawężenie grupy docelowej jest ważne? 

Bo pozwala na:
– dopasowanie komunikacji i mówienie językiem odbiorców,
– odwoływanie się do konkretnych problemów i bolączek danej grupy,
– dopasowanie produktu do potrzeb grupy.

Krok 2 - Badanie potrzeb odbiorców

Skoro już wiesz dla kogo tworzysz to czas sprawdzić czego Twoi odbiorcy potrzebują. Tak realnie, a nie tylko co Tobie się wydaje. 

Jak to zrobić?

Zapytać!

Jeśli masz już jakąś społeczność zgromadzoną wokół swoich działań możesz poprosić ich o wypełnienie krótkiej ankiety lub zaprosić kilka osób na krótką rozmowę 1:1 (np. w zamian za udzielenie bezpłatnej 20 minutowej konsultacji) i dowiedzieć się bezpośrednio u źródła gdzie boli i jaki kolor plasterka na tę ranę masz przygotować, żeby przynieść ulgę. 

A co zrobić gdy jeszcze nie działasz online i jesteś na samym początku? Zrób research! Przekop tematyczne grupy i fora, zajrzyj na Quorę, sprawdź o czym ludzie piszą w komentarzach do wpisów konkurencji. A później zacznij tworzyć treści i produkty, które rozwiązują wymienione problemy! 

Zdiagnozowanie bolączek i potrzeb powinno stanowić punkt wyjścia do tworzenia produktów i konstruowania Twojej oferty.

O co pytać?
– o problemy w danym obszarze;
– o aktualne wyzwania;
– o cele i motywację;
– o formę produktu i jego zakres;
– o akceptowalną cenę.

Krok 3 - Zdobycie zaufania

Zdobycie zaufania i budowanie pozycji eksperta jest bardzo ważnym etapem przygotowań do sprzedaży produktu elektronicznego. To jest ten moment, w którym musisz zgromadzić wokół siebie potencjalnych klientów – na długo przed startem sprzedaży, bo zaufania nie buduje się w kilka chwil.

Sprzedaż produktów wiedzowych różni się od sprzedaży produktów fizycznych. Jeśli szukasz butów do biegania to pewnie kupisz tam, gdzie upatrzony model będzie najtańszy. Sam sklep nie ma znaczenia, bo wiesz jak wygląda produkt i czego się po nim spodziewać.

W przypadku kursu, e-booka czy szkolenia online będzie inaczej, bo tak naprawdę nie wiesz co dostaniesz dopóki nie zapłacisz. Kupujesz obietnicę. A jeśli nie znasz sprzedającego, nie wiesz czy ma odpowiednią wiedzę ani jaki ma styl komunikacji to prawdopodobnie nie zdecydujesz się na zakup produktu za kilkaset złotych w ciemno. Inaczej sprawa będzie wyglądać, gdy oferta wyjdzie od osoby, której działania od jakiegoś czasu obserwujesz w sieci i podoba Ci się to co robi. 

Od początku myśl o tym jaki wizerunek budujesz w oczach swoich odbiorców. Dzięki temu zostaną z Tobą ci właściwi. Myśl o nich zawsze tworząc swoje treści – bezpłatne i płatne.

Krok 4 - Określenie celu sprzedażowego i budżetu

Zanim się zabierzesz za stworzenie produktu najpierw policz! Bez tego nawet nie zaczynaj. Bo to prosta droga do rozczarowania wynikami sprzedażowymi. Określ swój cel finansowy (ile chcesz zarobić na sprzedaży produktu) i sprawdź czy jest on realny przy planowanej cenie. By wygenerować przychód 3000 zł musisz sprzedać 100 (!!!) sztuk za 30 zł albo 30 sztuk za 100 zł. 

Jak myślisz co będzie łatwiejsze?

I pamiętaj, że to jest dopiero przychód, od niego musisz jeszcze odjąć koszty (np. reklamy, wynagrodzenie podwykonawców, narzędzia, podatki itd.) i dopiero to, co zostaje jest Twoim dochodem.

Nie unikaj liczenia i szacowania planowanej sprzedaży, bo umówmy się – jeśli nie zarabiasz to masz kosztowne hobby, a nie biznes.

Określenie celu finansowego pomoże Ci:
– ustalić cenę produktu
– ocenić rentowność produktu
– dobrać odpowiednie działania marketingowe i sprzedażowe
– reagować na bieżąco w trakcie kampanii

Krok 5 - Planowanie działań i strategia

To jest temat rzeka i kluczowy element całej tej układanki! Jeśli źle rozplanujesz działania i zadania to umarł w butach – albo nie dowieziesz projektu na czas, albo będziesz zarywać noce żeby wszystko skończyć w terminie, a praca pod presją czasu i w zmęczeniu negatywnie wpływa na efekt końcowy. 

Zastanawiasz się jak się za to zabrać? 

Mam dla Ciebie 4 kluczowe wskazówki:

  • zacznij od końca (wyznacz wstępną datę premiery produktu i cofając się rozkładaj konieczne działania w kalendarzu – dzięki temu szybko zorientujesz się czy zdążysz ze wszystkim)
  • zostaw bufory czasowe (zakładaj wersję pesymistyczną i nie planuj “na ciasno” bo jeśli jakieś losowe wydarzenia pokrzyżuje Ci szyki to cały projekt się posypie);
  • umawiaj podwykonawców z wyprzedzeniem (zaklep termin u korektora, montażysty czy innego specjalisty odpowiednio wcześniej, żeby się nie rozczarować, że musisz czekać miesiąc aż ktoś będzie mógł się zająć Twoimi zleceniami);
  • przygotuj jak najwięcej treści przed startem sprzedaży (stwórz harmonogram treści, rozpisz posty, nagraj wideo, zrób grafiki, zaplanuj lajwy i webinary – to naprawdę bardzo ułatwia przeprowadzenie kampanii, która pochłania sporo czasu i energii).

Jeśli czujesz, że Cię to przerasta i nie chcesz błądzić po omacku możesz też zgłosić się do mnie o tu: WSPÓŁPRACA i skorzystać z indywidualnego wsparcia przy tworzeniu i koordynacji Twojego projektu.

Pamiętaj – nie ma takiej kampanii, w której coś się nie wywali. Trochę jak z jednorożcem – bardzo chciałabym jakiegoś spotkać, ale bądźmy realistami 😉 Maczałam palce w wielu kampaniach produktów elektronicznych, obserwowałam jeszcze więcej i zawsze na którymś etapie przyplącze się jakiś fuckup. Oczywiście solidny plan i opracowanie wyjść awaryjnych zmniejsza to ryzyko, ale nie usuwa go całkiem. A to błąd operatora płatności, a to padły serwery, Facebook zablokował konto reklamowe albo program do mailingu ma awarię – nie na wszystko mamy wpływ, więc tym bardziej trzeba zadbać o te aspekty, które są zależne od nas. 

Krok 6 - Mindset

Mindset, czyli Twoje nastawienie ma ogromny wpływ na powodzenie kampanii sprzedażowej. Bo biznes zaczyna się w głowie! Jeśli tkwisz w przekonaniu, że nie umiesz, nie lubisz i nie chcesz sprzedawać, bo “co ludzie powiedzą i gdzie ja taki mały żuczek w te internety się pcham” odbiorcy to wyczują! Skoro Ty nie masz przekonania, że Twój produkt jest potrzebny i rozwiązuje realne problemy odbiorców to nie przekonasz do niego innych. 

Krok 7 - Promocja

I dopiero w ostatnim, siódmym kroku dochodzimy do kwestii promocji i reklamy! Wiesz już, że kluczowy jest etap zdobywania zaufania i budowania pozycji eksperta przed rozpoczęciem sprzedaży i w projektowaniu strategii płatnej promocji również ma to odzwierciedlenie. Płatne reklamy w trakcie okna sprzedażowego to tylko część tego obrazka i to ta mniejsza. Jeśli zaniedbasz etap budowania społeczności (bazy mailowej i grupy retargetingowej) przed rozpoczęciem sprzedaży to nie licz na spektakularne wyniki finansowe. W pierwszej kolejności zadbaj o to, żeby było komu sprzedawać, a ofertę kieruj do osób, które już poznały Cię wcześniej i uważają Cię za eksperta w Twojej dziedzinie.

Podsumowanie

Jak widzisz jest sporo kwestii, o które trzeba zadbać zarówno przed stworzeniem produktu jak i w trakcie jego sprzedaży, a sama promocja i reklama jest ostatnim elementem układanki. 

Jeśli po lekturze nadal masz wątpliwości jak się za to zabrać zapraszam Cię do obejrzenia szkolenia online “Jak przygotować się do sprzedaży produktu elektronicznego? – 7 kroków do sukcesu

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.