Jak nagrać kurs online w domu?
Skoro to czytasz to pewnie od jakiegoś czasu chodzi Ci po głowie myśl o stworzeniu własnego kursu online. Z TEGO WPISU wiesz już od czego zależą koszty, a TEN ARTYKUŁ pomoże Ci oszacować ile czasu może to zająć.
Być może zastanawiasz się teraz, jak nagrać materiały, które będą wyglądały profesjonalnie, a jednocześnie nie zrujnują Twojego budżetu?
Na szczęście nie potrzebujesz dostępu do studia filmowego ani ogromnego zaplecza technicznego, żeby to osiągnąć. Chcę Cię przekonać, że wejście w online nie musi być trudne ani kosztowne.
Zacznij od sprawdzenia zasobów, którymi już dysponujesz – komputer, telefon, słuchawki, może aparat fotograficzny, albo kamera internetowa?
Twoim zadaniem nie jest zrobienie hollywoodzkiej produkcji, a zapewnienie użytkownikowi komfortowego odbioru tego co chcesz mu przekazać.
Nawet najcenniejsza wiedza nie będzie w pełni wykorzystana, gdy nagranie będzie kiepsko udźwiękowione i trudno będzie zrozumieć co mówisz. Odbiór utrudniają również różne rozpraszacze wizualne, dlatego zadbaj o dobre światło i tło które będzie budować Twój wizerunek, zamiast odciągać uwagę.
Zanim włączysz nagrywanie
Nagrywanie kursu to nie tylko mówienie do kamery o tym na czym się znasz. Żeby przyszli kursanci realnie mogli korzystać z Twojej wiedzy i doświadczenia, musisz dokładnie przemyśleć, co chcesz przekazać.
Z TEGO ODCINKA podcastu dowiesz się dlaczego ludzie nie przerabiają zakupionych kursów online i jak uniknąć takiego losu dla Twojego produktu.
Zanim zaczniesz nagrywać przygotuj szczegółowy plan kursu i ustal jego strukturę. Jeśli obawiasz się, że utkniesz, nie wiedząc co powiedzieć albo zaplączesz się w dygresjach, możesz przygotować scenariusz nagrania i wspierać się nim podczas nagrywania. Dostęp do notatek z kluczowymi punktami pomoże Ci uniknąć chaosu i improwizacji. Nie stresuj się jeśli się pomylisz – nie nadajesz na żywo, możesz wyciąć pomyłki i zrobić tyle powtórek ile potrzebujesz. Postaraj się mówić w naturalny sposób. Nie spiesz się i zadbaj o odpowiednią artykulację.
Stwórz materiały wizualne, których będziesz używać dla lepszego zobrazowania tego o czym mówisz – przygotuj slajdy do prezentacji lub zaplanuj pokazanie ekranu, na którym zaprezentujesz w praktyce omawiane zagadnienia.
W kursie wideo najważniejszy jest… dźwięk!
Tak, dobrze widzisz. Dźwięk w materiałach edukacyjnych jest ważniejszy niż obraz.
Jeśli kursant nie rozumie co mówisz, to nie skorzysta z Twojej wiedzy i poczuje się rozczarowany zakupem. Przyzwoity mikrofon pojemnościowy lub dynamiczny to koszt kilkuset złotych. Prosty mikrofon krawatowy kupisz za mniej niż 100 zł.
Każdy z nich da lepszą jakość dźwięku niż głos nagrany bezpośrednio z mikrofonu wbudowanego w Twój komputer.
Jeśli nie chcesz lub nie możesz zainwestować w zakup mikrofonu nagrywaj dźwięk przez mikrofon wbudowany w słuchawki. Nie będzie to taka jakość jak z osobnego urządzenia, ale poprzez umiejscowienie bliżej ust, jakość dźwięku będzie lepsza niż ta z mikrofonu wbudowanego w komputer. Możesz również przetestować nagrywanie dźwięku telefonem lub dyktafonem cyfrowym, jeśli taki posiadasz. W każdym z tych przypadków kluczowa dla jakości dźwięku będzie akustyka pomieszczenia.
Zanim nagrasz wszystkie materiały do kursu rób próby. Sprawdzaj jak brzmi nagranie odtwarzane w słuchawkach, a jak w głośnikach. Zawsze stawiaj się w pozycji odbiorcy, który będzie Cię słuchał przez dłuższy czas i powinno to być dla niego komfortowe. Dopiero gdy znajdziesz optymalne ustawienia, które możesz wycisnąć ze swojego sprzętu, nagraj całość.
Czym nagrać kurs wideo?
Jeśli wydaje Ci się, że potrzebujesz profesjonalnej kamery za tysiące złotych, to masz rację – wydaje Ci się.
Najprawdopodobniej w zupełności wystarczy Ci sprzęt, który już masz. W większości przypadków nie ma potrzeby inwestowania w zewnętrzną kamerę cyfrową.
Sprawdź jaki obraz daje kamera wbudowana w Twój komputer. Możesz również nagrywać aparatem fotograficznym jeśli nim dysponujesz.
Optymalnym i dostępnym rozwiązaniem będzie też wykorzystanie w roli kamery Twojego smartfona. Większość modeli z ostatnich kilku lat nagrywa w jakości Full HD lub 4K. Wystarczy postawić telefon na statywie i działać. Urządzenia ze stajni Apple automatycznie łączą się między sobą i bez zewnętrznych aplikacji Twój Mac może wykorzystywać obraz z obiektywu iPhona. Jeśli korzystasz z innego oprogramowania potrzebna będzie dodatkowa aplikacja, która sparuje telefon z komputerem (np. Iriun Webcam, DroidCam).
Jak przygotować przestrzeń w domu do nagrywania?
Nagrywanie w domowych warunkach wcale nie musi wiązać się z kiepską jakością materiałów. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie otoczenia.
Akustyka pomieszczenia
Na jakość dźwięku, poza mikrofonem, ogromy wpływ ma także akustyka pomieszczenia w którym nagrywasz.
W pustym pokoju, gdzie stoi tylko biurko, nie ma dywanów, zasłon, wielu mebli, będzie niósł się dość duży pogłos, który sprawi, że zabrzmisz jak głos ze studni. Nie musisz wygłuszać ścian profesjonalnymi panelami akustycznymi ani inwestować w ekrany, możesz zamiast tego postawić na chałupnicze sposoby tłumienia pogłosu.
Zasada jest prosta – im więcej miękkich rzeczy w pomieszczeniu, tym mniej dźwięk odbija się od ścian. Jeśli nie masz dywanów – rozłóż na podłodze koce, na biurku pod komputerem i mikrofonem rozłóż tkaninę. Twoim przyjacielem będą zasłony, firanki, rośliny, a nawet wieszaki z ubraniami lub maskotki.
Zadbaj też o ciszę w pomieszczeniu – poczekaj aż pralka skończy wirować, a ekspres mielić ziarna. Wycisz telefon oraz wszelkie powiadomienia z komputera i pamiętaj o zamknięciu okien!
Przygotuj odpowiednie tło
To bardzo niedoceniany element budowania marki! Przez godzinę Twojego nagrania widz zdąży przeskanować każdy centymetr obrazu, który widzi na ekranie. Nie serwuj mu widoku swojego prania na suszarce ani bałaganu w salonie. Po pierwsze będzie to odciągało jego uwagę od Twojego przekazu, a po drugie zbuduje w jego oczach wizerunek Twojej marki, który niekoniecznie chcesz posłać w świat!
Świetnym tłem będzie np. regał z książkami (choć pamiętaj, że jeśli będzie blisko to widzowie bankowo przejrzą tytuły), ściana czy jakaś zabudowa meblowa zaaranżowana w odpowiedni sposób (bez dziesiątek bezładnie porozkładanych bibelotów). Możesz nagrywać siedząc na fotelu lub kanapie albo za biurkiem. Unikaj drzwi w kadrze za sobą. Jeśli masz możliwość dodaj akcenty w kolorze Twojej marki lub akcesoria, które się z nią kojarzą.
W co się ubrać?
Najpierw zastanów się w jakim kadrze będziesz nagrywać i ile Twojej sylwetki będzie widoczne. Twoje ubranie powinno odcinać się od tła, ale współgrać z nim.
Kamera nie lubi pasków i podobnych wzorów, które mogą “migać” na ekranie. Uważaj również na białe bluzki, zwłaszcza jeśli nagrywasz ze sztucznym oświetleniem – biały będzie odbijał światło i może się okazać, że Twoja koszula na nagraniu emituję poświatę.
Dobierz strój tak, żeby oddawał charakter Twojej marki. Możesz wykorzystać kolory z identyfikacji wizualnej dla budowania spójnego wizerunku. Ważne, żeby podczas nagrania czuć się wygodnie i komfortowo, by móc skupić się na zadaniu, a nie rozpraszać drapiącym kołnierzykiem.
A co ze światłem?
Może Cię to zdziwi, ale na jakość nagrania większy wpływ niż sprzęt ma oświetlenie – przy dobrym świetle nawet średniej jakości kamerą nagrasz wideo miłe dla oka. Nie musisz inwestować w lampy, o ile nagrywasz w ciągu dnia. Wykorzystaj światło naturalne!
Ustaw stanowisko naprzeciwko dużego okna – dzięki temu Twoja twarz będzie wyglądała naturalnie i będzie równomiernie doświetlona.
Jeśli ze względu na porę dnia potrzebujesz dodatkowego źródła światła możesz zaopatrzyć się w softboxy lub lampy LED. Decydując się na sztuczne oświetlenie postaraj się o dwa punkty światła, które oświetlą Cię mniej więcej pod kątem 45 stopni (przed Tobą, ale nie na wprost twarzy). Jeśli masz trzecie źródło światła ustaw je za sobą – zniweluje cienie od przednich lamp, nie może być jednak za mocne, żeby Twoja postać nie stała się ciemną plamą na jasnym tle. Lampy główne powinny mieć barwę zimną (5500K).
Perspektywa, czyli kąt widzenia kamery
Do wyboru masz trzy opcje:
- perspektywa ptasia, czyli kamera z góry
- perspektywa naturalna, czyli kamera na wprost
- perspektywa żabia, czyli kamera z dołu
Każda z nich jest inaczej odbierana. W perspektywie ptasiej stawiasz się w roli ucznia, widz patrzy na Ciebie z góry. W perspektywie żabiej odwrotnie – Ty zdajesz się spoglądać
z góry na odbiorcę. Podczas nagrywania kursów postaw na perspektywę naturalną. Żeby to osiągnąć zadbaj o dobre ustawienie kamery (nagrywając z laptopa postaw go na podwyższeniu, np. z książek, tak by oko kamery było na wprost twarzy).
Pamiętaj również o odpowiednim kadrze – jeśli nagrywasz ekran lub prezentację z miniaturą “gadającej głowy” w rogu to zadbaj o to, żeby kamera nie obcinała Ci czubka głowy ani nie była za daleko, bo twarz będzie maleńka.
W jakim programie nagrać kurs wideo?
Domowe studio przygotowane, sprzęt ustawiony można zaczynać!
Istnieje szereg bezpłatnych aplikacji, które umożliwią Ci nagranie kursu, tak żeby odbiorca widział prezentację lub to co robisz na swoim komputerze, jeśli prezentujesz jakieś instrukcję oraz miniaturę Twojej twarzy:
Canva
Tak, ta sama Canva, w której robisz grafiki, umożliwia nagrywanie materiałów kursowych w różnych widokach (działa na Windows i na Mac).
OBS
Prawidzwy kombajn który nie tylko umożliwia nagrywanie materiałów, ale także ich streamowanie na różnych platformach w czasie rzeczywistym. Ma sporo opcji, na początku można się pogubić, ale w sieci jest mnóstwo instrukcji do OBS.
Zoom, Teams, Clickmeeting
Jeśli korzystasz z któregoś z popularnych narzędzi do spotkań online z powodzeniem możesz wykorzystać je również do nagrania swoich materiałów kursowych.
A co z montażem materiałów kursowych?
Nagranie trzeba będzie zmontować choćby w podstawowym wymiarze. Możesz to zlecić specjaliście lub podjąć się montażu samodzielnie wykorzystując bezpłatne aplikacje i samouczki, które znajdziesz w sieci:
Canva
To naprawdę wszechstronne narzędzie! Jeśli korzystasz z niego na co dzień zmonuj materiały w znanym Ci środowisku.
iMovie
Ta intuicyjna aplikacja dla użytkowników Apple w zupełności wystarcza do prostego montażu kursów.
CupCut
Popularna aplikacja do montażu na urządzeniach mobilnych doczekała się wersji na komputery i świetnie sprawdzi się przy montażu materiałów edukacyjnych.
W przypadku materiałów edukacyjnych zazwyczaj montaż nie jest skomplikowany – ogranicza się do wycięcia pauz i pomyłek oraz dodania elementów graficznych dla urozmaicenia. Jeśli potrafisz zmontować rolkę na Instagram spokojnie poradzisz sobie z przygotowaniem kursu.
Kamera, akcja!
Dodanie do oferty produktów cyfrowych to świetny sposób na rozwijanie biznesu, bez konieczności zatrudniania szeregu pracowników. Jeśli jesteś specjalistą w swojej dziedzinie albo po prostu chcesz pomagać innym dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem stworzenie kursu online będzie świetnym krokiem.
Po lekturze tego artykułu wiesz już, że nie ma potrzeby inwestowania w drogi sprzęt. Na początku warto zacząć z tym, co masz! Gdy Twój kurs zacznie generować przychody przyjdzie czas na podrasowanie sprzętu.
Planujesz stworzyć kurs online?
W bazie wiedzy Strefy Twórców Online znajdziesz materiały, dzięki którym z łatwością nagrasz, zmontujesz i sprzedasz swój kurs:
🟡 Kurs: Samodzielne nagrywanie i montaż materiałów kursowych audio i wideo (Audacity i CapCut) przygotowany przez montażystkę Paulinę Kulpińską
🟡 Kurs: Nagrywanie i montaż kursu w Canvie autorstwa Angeliki Knop
🟡 Kurs: Webinar, live, konferencja, w którym Zuza Siuda nauczy Cię jak obsługiwać Zoom, Google Teams, StreamYard i Clickmeeting.
🟡 Kurs: Własny produkt cyfrowy – plan działania krok po kroku, który przeprowadzi Cię przez cały proces od planowania po sprzedaż
🟡 Szkolenie: Badanie potrzeb odbiorców, dzięki któremu zrozumiesz jak dopasować produkt do oczekiwań klientów
🟡 Szkolenie: Testowanie pomysłów na produkt, które pokaże Ci jak zyskać 100% pewności, że ktoś kupi Twój kurs jeszcze zanim go stworzysz.
W każdym miesiącu Strefowicze mają okazję do udziału w spotkaniach na żywo w dwóch formatach:
🟢 burzy mózgów – grupowej sesji mentoringowej,
🟢 sesji pytań i odpowiedzi z ekspertem w obszarze tematu miesiąca.
A wszystko to w ramach niskiej miesięcznej opłaty! Ty decydujesz jak długo trwa Twój dostęp – możesz zrezygnować w dowolnym momencie.