Jak przygotować kampanię sprzedażową kursu lub e-booka?
||

Jak przygotować kampanię sprzedażową kursu lub e-booka?

W poprzednim artykule pisałam o tym jak się przygotować do stworzenia i sprzedaży produktu cyfrowego i ile czasu może to zająć, a w tym wpisie znajdziesz sposoby na sprawdzenie czy Twój pomysł na produkt ma szansę się przyjąć. 

Tym razem skupię się już na ostatnim etapie pracy nad produktem, czyli przygotowaniu kampanii sprzedażowej e-booka lub kursu online.

Oczywiście huczne kampanie sprzedażowe to nie jedyny model, w którym możesz sprzedawać swoje produkty cyfrowe, choć świetnie się sprawdza na początku. O plusach i minusach innych modeli sprzedażowych dla produktów cyfrowych możesz przeczytać w tym wpisie.

Jak przygotować kampanię sprzedażową kursu lub e-booka?

Zanim zabierzesz się za planowanie działań promocyjnych przeanalizuj swoje zasoby – sprawdź co już masz i możesz wykorzystać, a czego Ci brakuje i przemyśl w jaki sposób możesz to zdobyć:

  • kanały komunikacji, czyli miejsca w których będziesz prowadzić kampanię (profile w mediach społecznościowych, newsletter, blog, podcast itd),
  • zasoby finansowe – jakim budżetem na promocję dysponujesz? 
  • zasoby ludzkie – osoby, które będą Ci pomagać wykonawczo (wirtualna asystentka, grafik, specjalista od reklam itd), ale także promocyjnie (np. wystąpią u Ciebie gościnnie w podcaście, transmisji live, opublikują wspólnego posta itp)

Inaczej będzie wyglądała praca i jej rozłożenie w czasie, gdy wszystko robisz samodzielnie, a inaczej jeśli część prac zlecasz. Inaczej jeśli robienie landingów, copywriting i prowadzenie webinarów to dla Ciebie chleb powszedni, a inaczej jeśli dopiero będziesz się tego uczyć.

Niezależnie od tego daj sobie pozwolenie na błędy, nie zrażaj się nimi, wyciągaj wnioski i działaj odważnie. Naprawdę nie da się inaczej zrobić progresu niż poprzez działanie. Zatem zaplanuj kolejne kroki i do dzieła!

Samo napisanie e-booka czy nagranie kursu to dopiero jeden z wielu etapów. Nie chodzi przecież o to, żeby Twój produkt kurzył się na wirtualnej półce sklepu, a o to, żeby pomógł jak największej liczbie klientów. Ale to Ty musisz zadbać o dotarcie do tych osób, inaczej prawdopodobnie nigdy nie dowiedzą się o istnieniu Twojego rozwiązania.

To trochę tak jak ze sportowcami – z zewnątrz widzimy miejsce na podium i medale, ale nie byłoby tego gdyby nie dobrze ułożony plan treningowy i ciężka praca, żeby go zrealizować. Twój medal to świetny wynik sprzedażowy e-booka czy kursu, ale żeby stanąć na podium musisz wcześniej trochę wysilić!

Kampania sprzedażowa dzieli się na dwa główne etapy – prekampanię i okno sprzedażowe.

Oba są równie ważne, a pominięcie lub niedopracowanie, któregoś z tych elementów odbije się negatywnie na sprzedaży. Lepiej zacząć nieco później, ale mieć pewność, że wszystko jest gotowe, zamiast działać na wariata.

Prekampania

Prekampania to etap, w którym Twoim głównym zadaniem jest zgromadzić wokół siebie osoby zmagające się z problemem, który rozwiązuje Twój produkt. Czas trwania może być zróżnicowany – od dwóch do nawet 8-10 tygodni.

W trakcie prekampanii pracujesz nad górnymi elementami lejka – wzbudzeniem świadomości (zarówno problemu klienta, jak i Twojego istnienia), a następnie zainteresowania. W tym czasie intensywnie budujesz swoją listę mailową (np. zapraszając na webinar otwierający sprzedaż), poszerzasz zasięgi w mediach społecznościowych, publikujesz treści eksperckie w danym temacie i udowadniasz, że warto Ci zaufać. Słowem – starasz się dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, którym może pomóc Twój produkt.

Od tego na ile skutecznie przeprowadzisz działania w prekampanii będzie zależał wynik finansowy w oknie sprzedażowym.

Okno sprzedażowe

Okno sprzedażowe to czas, w którym obowiązują specjalne warunki zakupu. Zwykle trwa od 3 do 10 dni, a Twoim zadaniem jest maksymalnie wykorzystać ten krótki czas do podkręcenia sprzedaży.

Klasyczna sprzedaż okienkowa oznacza, że produkt nie jest dostępny do zakupu poza wyznaczonym oknem sprzedażowym, czyli jeśli klient nie zdecyduje się na zakup w wyznaczonym czasie musi czekać do kolejnego okienka. Poza kampanią nie ma możliwości dokonania zakupu i dla wielu osób będzie to bardzo skuteczny argument.

Oczywiście nie musisz zamykać dostępu do swojego produktu poza kampanią, a wykorzystać ją np. w trakcie premiery albo jakiejś akcji promocyjnej i  zachęcać do zakupu niższą cena lub dodatkowymi bonusami, które obowiązują tylko w czasie trwania kampanii.

Niezależnie od tego na który wariant postawisz, w trakcie okna sprzedażowego już nie skupiasz się na docieraniu do nowych osób ani na edukowaniu odbiorców (na to był czas w prekampanii), teraz przyszła pora na sprzedaż produktu, tym wyedukowanym i świadomym swojego problemu.

To jest czas na zaprezentowanie zalet Twojego rozwiązania, rozbicie potencjalnych obiekcji klienta, pokazanie w jaki sposób Twój produkt pomoże klientowi i przekonanie go, że powinien dokonać zakupu właśnie teraz. 

Jeśli prekampania była przeprowadzona prawidłowo to na etapie sprzedaży powinno wokół Ciebie być grono osób, którym Twój produkt może pomóc w jakiś sposób.

Pamiętaj, że zdecydowanie najwięcej zamówień wpada w ostatnim dniu kampanii (często tego jednego dnia sprzedaż jest większa niż w trakcie wszystkich poprzednich), dlatego ważne jest, żeby do końca przeprowadzić kampanię zgodnie z planem i nie odpuszczać przed końcem, nawet jeśli dotychczasowy wynik nie jest satysfakcjonujący. Finisz może Cię zaskoczyć!

Jakie elementy przygotować do kampanii?

Trochę tego jest, ale im więcej przygotujesz z wyprzedzeniem tym więcej luzu i swobody będziesz mieć już w trakcie sprzedaży.

Koniecznie zabezpiecz sobie czas na przygotowanie tych elementów:

Strona sprzedażowa (landing page sprzedażowy), czyli prezentacja Twojej oferty jest kluczowym czynnikiem wpływającym na sprzedaż produktów elektronicznych. Możesz mieć najlepszy produkt i kampanię reklamową ustawioną przez najlepszych specjalistów, ale jeśli potencjalny klient trafia na stronę sprzedażową, która go nie przekonuje, to nie dojdzie do transakcji i cały wysiłek jak krew w piach na ostatniej prostej.

W tym wpisie znajdziesz ściągę z tworzenia stron sprzedażowych dla produktów cyfrowych, wraz z listą elementów, które powinny się na niej znaleźć i zestawem dobrych praktyk. 

Otwarcie sprzedaży, czyli moment przejścia z prekampanii w okno sprzedażowe. To może być webinar, jakieś wyzwanie, warsztaty albo inna forma spotkania na żywo, ale to nie jedyna opcja. Jeśli nie chcesz przeprowadzać wydarzeń live to Twoim otwarciem sprzedaży może być np. jakiś mini kurs komplementarny z głównym produktem czy udostępnienie jego fragmentu.

Niezależnie od formy, na którą postawisz, będzie w tym obszarze sporo rzeczy do przygotowania. Zabezpiecz sobie na to czas.

Sekwencja sprzedażowa, czyli maile które wysyłasz w trakcie kampanii. Newsletter jest najsilniejszym kanałem sprzedażowym dla produktów cyfrowych – potwierdzają to zarówno badania, jak i doświadczenia moje i moich klientów. Ale żeby wykorzystać w pełni potencjał e-mail marketingu warto dobrze rozplanować działania w tym zakresie, bo wysłanie 3 przypadkowych maili w okienku sprzedażowym raczej nie wystrzeli Twojej sprzedaży w kosmos.

Zaplanuj z wyprzedzeniem ile maili wyślesz i o czym będziesz w nich pisać.

Plan komunikacji, czyli posty i dłuższe treści, które w trakcie kampanii będziesz publikować w swoich kanałach. W trakcie kampanii tych wpisów potrzeba naprawdę dużo – im więcej kanałów wykorzystasz, tym więcej treści trzeba przygotować.

Nie ma nic gorszego niż zastanawianie się na ostatnią chwilę w trakcie kilkudniowego okna sprzedażowego “co by tu teraz opublikować?”. Twoje treści w kampanii powinny być dobrze przemyślane i ułożone w spójną całość, tak żeby przeprowadzić odbiorcę przez wszystkie etapy lejka sprzedażowego. Social media, blog czy inne kanały komunikacji to narzędzia, które należy wykorzystywać strategicznie do realizowania celów biznesowych. W przeciwnym wypadku to tylko strata czasu i energii.

Jeśli nie wiesz jak zabrać się za zaplanowanie i przygotowanie tylu wpisów z wyprzedzeniem to zajrzyj do mojego Systemu tworzenia i planowania treści, dzięki któremu oszczędzisz czas na tworzeniu postów, rolek, wpisów i innych treści dla Twojej marki!

Na tym etapie zaplanuj również działania promocyjne z innymi twórcami (wspólne posty, rolki, livy itd) – dogadaj z nimi szczegóły i uwzględnij te elementy w swoim planie komunikacji.

Reklamy nie są elementem obowiązkowym, ale jeśli nie masz kilkunastotysięczne społeczności zgromadzonej w mediach społecznościowych czy newsletterze to trudno będzie Ci bez wykorzystania płatnej promocji, w krótkim czasie dotrzeć do potencjalnie zainteresowanych osób. Reklamy w mediach społecznościowych są bardzo skuteczne, ale trzeba je wdrożyć w odpowiedni sposób.

Tu podobnie jak przy treściach trzeba podejść do tematu strategicznie – wciśnięcie przycisku “promuj post” pod wpisem o produkcie to nie jest rozwiązanie. Zastanów się czego oczekujesz od reklamy – jaki ma być jej efekt? I przemyśl, które komunikaty na danym etapie kampanii są najważniejsze i kto powinien je zobaczyć. Jeśli Twoja strategia reklamowa jest dobrze przemyślana to pozwoli Ci znacząco podkręcić wyniki sprzedażowe, nawet przy stosunkowo niewielkiej inwestycji finansowej.

Stwórz harmonogram swojej kampanii z moim wsparciem!

Zaplanowanie i przeprowadzenie skutecznej kampanii sprzedażowej to duże wyzwanie, zwłaszcza jeśli nie masz jeszcze doświadczenia w prowadzeniu tak dużych projektów. Ale warto poświecić na to trochę czasu, bo w dużej mierze właśnie od tego będzie zależał Twój wynik finansowy.

Zamknęłam swój sprawdzony i wielokrotnie testowany proces w warsztatach “Stwórz harmonogram swojej kampanii” , gdzie przeprowadzę Cię przez całość krok po kroku. Dodatkowo podając w koszyku kod: BLOG-60 obniżysz cenę warsztatów do 107 zł! Dostęp do nagrania oraz materiałów bonusowych otrzymasz natychmiast po zakupie.

Jeśli zdecydujesz się na samodzielną pracę przy kampanii to koniecznie posłuchaj 12 odcinka podcastu, w którym opowiadam o  7 błędach w przygotowaniu kampanii sprzedażowej. Dzięki temu masz sporą szansę ich uniknąć!

Podobne wpisy

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *