Zmiany w panelu reklamowym Facebooka - 2022
|||

Zmiany w panelu reklamowym Facebooka – 2022

W świecie marketingu internetowego zmiana jest jedynym pewnikiem! Sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie, wciąż powstają nowe narzędzia, a obraz mediów społecznościowych sprzed 3 lat ma niewiele wspólnego z dzisiejszą rzeczywistością. Mało kto dziś pamięta o Snapchacie, Facebook (o! Przepraszam! Meta!) i Instagram starają się być drugim TikTokiem (wiesz, że rolki dostępne są już na FB?), a ich algorytmy oszalały z tego powodu. Możesz się tym wkurzać, ale zmian to nie zatrzyma.

Na początku 2022 roku Facebook wprowadził zmiany w swoim panelu reklamowym dotyczące dwóch istotnych obszarów tworzenia kampanii reklamowej – w wyborze celu kampanii oraz możliwościach wyboru grupy docelowej.

Skonsolidowane cele reklamowe

Do tej pory podczas ustawiania kampanii do wyboru było aż 11 celów. Dla wielu osób było to przytłaczające i mylące, bo nie wiadomo było co wybrać. Teraz Meta postanowiła wyjść użytkownikom na przeciw i uprościć ten etap oferując tylko 6 celów. Pogrupowane zostały one według celu biznesowego, który chcesz osiągnąć. Czy to oznacza, że usunięto prawie połowę celów? Na szczęście nie. Po prostu zostały one nieco inaczej posegregowane. 

Do tej pory wyglądało to tak:

cele w menadżerze reklam

Po zmianach zobaczysz taki widok:

wybór celu kampanii

Po najechaniu na wybrany cel zobaczysz wskazówki do czego go zastosować. Z tego poziomu dostępny jest także samouczek, który przeniesie Cię do widoku starych celów i po wskazaniu jednego z nich pokaże Ci gdzie szukać go w nowym układzie. Wystarczy kliknąć w “rozpocznij prezentacje”. Dalsza konfiguracja reklamy przebiega już identycznie jak do tej pory.

Tu podpowiedź gdzie szukać starych celów, niewidocznych w nowej odsłonie panelu:

cele reklamowe

Uwagę zwraca jedynie brak celu “ruch w firmie” – w starym widoku w konwersjach jest on jeszcze do wyboru, a w samouczku do którego można przejść z nowego widoku wyboru celów już go nie ma. Według tabeli dostępnej na stronach Facebooka trafił on do skonsolidowanego celu “Sprzedaż”.

cele w reklamie na Fb
kampania - cele

Pierwotnie był to cel reklamowy, który miał na celu zwiększenie ruchu i sprzedaży w fizycznej siedzibie firmy. Był dostępny dla firm z kilkoma oddziałami (z dodanymi wieloma lokalizacjami na fanpage). Dzięki temu można było promować poszczególne oddziały (np. sklepy, siłownie, restauracje) zebrane pod parasolem wspólnego fanpage zależnie od ich lokalizacji (można było np. dodawać mapy ze wskazówkami dojazdu do wybranej placówki). “Ruch w firmie” nie był szczególnie popularny wśród niewielkich firm, posiadających tylko jedną lokalizację.

Próbowałam się od supportu Facebooka dowiedzieć czegoś więcej, ale mam wrażenie, że oni sami nie do końca wiedzą albo nie mogą jeszcze oficjalnie informować co będzie dalej z tym celem. On w wielu krajach ze względu na pandemię był wstrzymany i wygląda na to, że aktualnie jest cichaczem wycofywany.

Po wprowadzonych w 2022 zmianach w panelu reklamowym (poza tą jedną niewiadomą) nadal można tworzyć kampanie w oparciu o pierwotnie dostępne cele – po prostu trzeba ich szukać w innym miejscu. W moim odczuciu to dobra zmiana, bo upraszcza odnalezienie się w niezbyt intuicyjnym Menadżerze reklam.

Szczegółowe targetowanie

Drugim obszarem dotkniętym zmianami są możliwości szczegółowego targetowania, czyli wyboru odpowiedniej grupy odbiorców. Na szczęście te zmiany są raczej kosmetyczne i wynikają ze zmian w regulaminie Meta związanego z ochroną tzw. danych wrażliwych. 

Czego konkretnie dotyczą zmiany? 

Znikają możliwości kierowania reklam do grup stworzonych w oparciu o min. orientację seksualną, wyznanie czy problemy zdrowotne. Do tej pory można było stworzyć grupę np. “małżeństwa jednopłciowe”, “chemioterapia” czy “święta żydowskie”. 17.03.2022 takie grupy definitywnie znikną z panelu reklam, a wykorzystujące je kampanie zostana wstrzymane – szczegóły znajdziesz na stronach Meta.

Znikają szczegółowe opcje targetowania dotyczące: 

– przynależności etnicznej
– wyznania religijnego
– orientacji seksualnej
– przekonań politycznych
– stanu zdrowia

Kto może odczuć te zmiany?

Poza partiami politycznymi zmiany może odczuć branża health&beauty. W początkowym okresie może się okazać, że ze względu na ostrzejsze przestrzeganie regulaminu w zakresie zdrowia wiele reklam będzie odrzucanych na etapie sprawdzania. Wszystkie “przed i po”, efekty zabiegów kosmetycznych, a nawet diet czy treningów już teraz często są blokowane w reklamach i nie wygląda na to żeby miało się to zmienić. Na szczęście w wielu przypadkach niesłusznie wstrzymanych reklam można się skutecznie odwołać kontaktując się z supportem.

Podsumowanie:

Jak widzisz większości reklamodawców zmiany nie są szczególnie dotkliwe i niewiele zmieniają w samym procesie ustawiania reklam. Sama techniczna umiejętność ustawienia reklamy i przeklikania się przez panel reklamowy to tylko niewielka część tej marketingowej układanki, która ma Cię doprowadzić do zdobycia nowych klientów i zwiększenia sprzedaży.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *