Jak stworzyć skuteczny lead magnet
|

Jak stworzyć skuteczny lead magnet?

Gdy zabierasz się za uruchomienie newslettera zewsząd bombardują Cię informacje o konieczności przygotowania lead magnetu. Może Ci się wydawać, że wystarczy skleić byle PDFa w Canvie i on będzie ściągał tłumy i zamieniał subskrybentów w klientów, ale to nieprawda. Do tematu trzeba podejść strategicznie, zwłaszcza, że jest to popularny sposób pozyskiwania subskrybentów i odbiorcy mogą przebierać w prezentach za zapis. Wielu z nich sparzyło się już kiedyś na byle jakich plikach oferowanych jako freebie i może z rezerwą podchodzić do zapisu na kolejną listę.

Dlatego przyłóż się do jego stworzenia i miej świadomość, że wiele od niego zależy.

Co to jest lead magnet?

Lead magnet, inaczej freebie, to po prostu prezent za zapis do Twojego newslettera. Przysłowiowa marchewka, którą wykorzystujesz by zachęcić osoby, które jeszcze nie znają Ciebie ani Twojej twórczości do zostawienia Ci swojego adresu email wraz ze zgodą na komunikowanie się z nimi drogą mailową. 

To od niego w dużej mierze zależy czy odbiorca zmieni się w klienta czy szybko wypisze się z Twojej listy. Dlatego potraktuj to jak płatny produkt (bo w końcu odbiorca płaci Ci swoimi danymi) i dopracuj swoje freebie. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. 

Jeśli wywołasz na tym etapie efekt WOW masz duże szanse na to, że osoba zachwycona Twoim lead magnetem pomyśli: skoro treści takiej jakość dostaje za free to jej płatna oferta musi wyrywać z butów! 

Co to znaczy, że lead magnet jest skuteczny?

Skuteczny prezent za zapis to taki, który pomaga Ci realizować cele biznesowe. Przyciąga odpowiednich ludzi do Twojego newslettera i sprawia, że stają się gotowi do podjęcia kolejnego kroku – najczęściej zakupu lub umówienia się na rozmowę wstępną.

Dobre freebie odbiorca pobiera, od razu przerabia (i nie zajmuje mu to dużo czasu ani nie wymaga ode wielkich przygotowań czy inwestycji) i wdraża. A w jego głowie zostaje informacja, że materiał od danej osoby w czymś mu realnie pomógł.

Freebie nie funkcjonuje w próżni, jest elementem procesu! 

Samo stworzenie pliku to za mało, bo zapis na listę to dopiero początek Twojej relacji z nowym odbiorcą. I skoro ktoś wyraził zainteresowanie Twoimi działaniami to kuj żelazo póki gorące! 

Koniecznie razem z lead magnetem zaprojektuj dedykowaną sekwencję mailową, składającą się chociaż z 2-3 wiadomości, zanim subskrybent wpadnie w grupę odbiorców Twoich regularnych newsletterów. To właśnie te wiadomości powinny być pomostem między pobranym prezentem a pierwszym zakupem.

Jednym z dwóch najgorszych, a jednocześnie najpowszechniejszych, błędów jest zupełny brak komunikacji w newsletterze po pobraniu lead magnetu. To marnowanie potencjału tego narzędzia! Jeśli odbiorca pobiera Twoje freebie, a później tygodniami nie dostaje od Ciebie żadnego maila, to efekt jest dokładnie taki sam, jak gdyby nigdy się na ten lead magnet nie zapisał. 

Drugim częstym błędem jest tematyczny rozjazd między freebie, a płatnym produktem. Jeśli lead magnet i produkt, do którego ma on prowadzić, kierowane są do różnych grup odbiorców, to efektem będzie bolesne rozczarowanie twórcy. Co z tego, że lista szybko rośnie, a plik pobiera wiele osób, skoro żadna z nich nie jest potencjalnym klientem? 

Żeby tego uniknąć traktuj lead magnet i produkt płatny jako całość. Jeśli jesteś na etapie projektowania swojego prezentu za zapis to zawsze (ale to zawsze!) zaczynaj od produktu, który finalnie chcesz sprzedać subskrybentom zachęconym do zapisu przez ten prezent. Zanim wypuścić prezent za zapis musisz zaplanować kolejne kroki odbiorcy!

Pobranie feebie to bezpłatna próbka, sampel niczym na degustacji w supermarkecie. Hostessa częstuje Cię nowym jogurtem to producent liczy na to, że kupisz właśnie ten jogurt (to jest celem jego działań marketingowych), a nie np. twarożek, albo co gorsza produkt konkurencji. 

Na jaki format lead magnetu postawić?

Po pierwsze, wbrew powszechnej opinii, prezent za zapis do newslettera nie musi być e-bookiem. Lead magnet równie dobrze może być narzędziem, checklistą, szablonem albo krótkim nagraniem audio lub wideo. 

Wybór formy zależy od Twoich predyspozycji, potrzeb Twojej grupy docelowej a przede wszystkim od tego do czego ma prowadzić jego pobranie. Jeśli sprzedajesz kurs wideo, to dobrym pomysłem będzie, żeby lead magnet również dawał okazję do obejrzenia i posłuchania Cię.

Freebie może być też próbką płatnego produktu. Możesz zachęcić ludzi do zapisu na Twoją listę oferując im np. bezpłatny fragment swojego płatnego e-booka albo dostęp do wybranej lekcji z kursu, który chcesz im sprzedać. Takie rozwiązanie jest świetne jeśli Twój produkt jest już gotowy. Nie musisz kombinować ze stworzeniem nowego pliku czy przygotowywać webinaru, zamiast tego korzystasz z tego co już masz. 

Tu kluczowe będzie wybranie odpowiedniego fragmentu – powinien on odzwierciedlać poziom zaawansowania treści. Jeśli sprzedajesz e-booka o diecie w insulinooporności to nie ma sensu jako freebie udostępniać fragmentu o tym czym jest insulinooporność, bo osoba, która zmaga się z tą przypadłością dobrze to wie. Lepiej zadziała rozdział zawierający konkretny tip związany z dietą, który może wdrożyć od razu i pomyśleć, że potrzebuje więcej takich wskazówek. To trochę jak z singlami – artyści wybierają do nich te najlepsze utwory ze swojej płyty, bo wiedzą, że one dotrą najszerzej i zaostrzą apetyt na kolejne utwory. 

Pamiętaj, że lead magnet ma Cię „sprzedać” i jednocześnie zostawić lekki niedosyt i chęć na więcej Twoich treści.

Możesz również udostępnić bezpłatny okres próbny, w trakcie którego użytkownik np. przez 1-2 dni ma dostęp do wszystkich materiałów kursowych. Taka forma sprawdzi się dobrze w przypadku obszernych kursów, których nie da się obejrzeć w jeden dzień oraz produktów hybrydowych, gdzie poza bazą wiedzy główną wartość procesu stanowią spotkania na żywo.

Projektując lead magnet i wybierając jego formę wychodź zawsze od produktu, który ma on docelowo sprzedać.. Jeśli sprzedajesz kurs wideo to odbiorca zanim kupi chciałby Cię zobaczyć i posłuchać, możesz mu zaproponować nagranie webinaru albo jakieś krótkie szkolenie online. Jeśli produktem finalnym jest e-book daj próbkę tego jak piszesz. Pamiętaj, że freebie to jest pierwszy krok i okazja do tego,m żeby odbiorca szybko ocenił czy jest mu z Tobą po drodze.

Ile wiedzy dać za darmo?

W sytuacji idealnej Twój główny produkt jest rozwiązaniem jakiegoś większego i bardziej złożonego problemu odbiorcy, a lead magnet jest pierwszym krokiem na tej drodze lub rozwiązaniem jakiegoś małego fragmentu. 

Na przykład jeśli Twoim produktem głównym będzie kurs, dzięki któremu klient pokona barierę językową, przejdzie rekrutację w obcym języku do wymarzonej pracy, a później swobodnie będzie się komunikował już na gruncie zawodowym, to lead magnetem może być np. wideo czy PDF „Jak wypaść świetnie na rozmowie rekrutacyjnej, gdy czujesz, że Twój angielski jest lekko zardzewiały” albo quiz sprawdzający rozumienie pytań rekrutera ze słuchu.

Jeśli uczysz oszczędzania i zarządzania domowym budżetem i tego dotyczy Twój płatny produkt to arkusz kalkulacyjny do spisywania wydatków będzie idealnym wstępem i świetnym lead magnetem.

Twój prezent za zapis do newslettera powinien pokazywać, że dobrze rozumiesz potrzeby swojego odbiorcy i sugerować mu, że masz rozwiązanie jego problemów. Oczywiście konieczne jest zachowanie równowagi – nie dawaj za friko za dużo, nie oferuj gotowego rozwiązania na tym etapie. Możesz pokazywać możliwości, ale szczegółowe instrukcje ich wdrożenia proponuj już w płatnym produkcie.

Idealny prezent za zapis to próbka Twojej wiedzy i podejścia, która prowokuje do myślenia: no tak, ona naprawdę wie co mówi, to ma sens, ale też podoba mi się jak ona o tym mówi. Czyli poza przekazaniem wiedzy merytorycznej to jest dla odbiorcy okazja żeby wysondować czy nadajecie na tych samych falach. Dobre freebie to mała pigułka, którą można zastosować natychmiast i która rozwiąże albo uprości jakiś fragment większego wyzwania, z którym zmaga się odbiorca. 

Chcesz rozwijać swój newsletter?

W Strefie Twórców Online znajdziesz wszystko czego potrzebujesz, żeby wykorzystać potencjał e-mail marketingu:

🟡 tutorial techniczny: Opanuj MailerLite;
🟡 instrukcje MetaAds: Jak ustawić reklamę webinaru/lead magnetu?
🟡 kurs: Newsletter w kampanii sprzedażowej,
🟡 kurs: Strategiczna budowa bazy mailowej

W każdym miesiącu Strefowicze mają okazję do udziału w spotkaniach na żywo w dwóch formatach:

🟢 burzy mózgów – grupowej sesji mentoringowej
🟢 sesji pytań i odpowiedzi z ekspertem w obszarze tematu miesiąca

A wszystko to w ramach niskiej miesięcznej opłaty! Ty decydujesz jak długo trwa Twój dostęp – możesz zrezygnować w dowolnym momencie.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *